בראש יהודי - ניסן, אייר

"משעבוד לגאולה" – להיות בן חורין בתרבות גלובלית
                   "עבדי הזמן עבדי עבדים הם, עבד ה' הוא לבדו חופשי"..
(ריה"ל)

חג הפסח, שאנו עומדים בפתחו, הינו החג המוצהר של החירות.
בחג זה יצאנו ממצרים , מבית עבדים , והתחלנו במסע הפיכתנו לעם חופשי בארצנו, ארץ ישראל.
חודש ניסן, בו הטבע כולו כאילו "יוצא לחופשי" בפריחה מדהימה מחזק את תחושת החופש שבאוויר.
אך האם אנחנו באמת חופשיים?
שיעור זה יעסוק במשמעות החירות בעולם המודרני, בתרבות שמקדשת כסף, הופעה נאה, כניעה לגחמות וכו'. 
במהלך השיעור יתוודעו התלמידים למושג "בן חורין"  ולסוגים שונים של "עבדות מודרנית" (עבדות לחברה, עבדות לתאוות).
בחלק השני של השיעור יעסקו התלמידים במעבר ממצב של עבדות למצב של חירות.
 
קהל יעד :  תלמידי החטיבה העליונה בבתי ספר דתיים.
                בתי ספר שאינם דתיים יכולים לבצע את הפעילות עד סעיף 3א (כולל) ולדון בעל
                פה עם המורה על הזהות האישית שלהם כבני חורין.



 

1. האם אנו בני חורין?
ביציאת מצריים יצאו ישראל מן העבדות הפיסית, אך הם נשארו במנטאליות של עבדים, ולפיכך נדדו במדבר 40 שנה , עד שייוולד דור אמיתי של בני חורין. 
לכאורה אנחנו דור של בני חורין – אנו חיים במדינת ישראל , לא נרדפים, עובדים בשביל עצמנו ומגדלים את ילדינו בשקט ושלווה (יחסית ). אך האם אנו באמת בעלי חירות ?

קרא/י את שלושת תיאורי הדמויות הבאים על שלושה ישראלים חופשיים :
(בהשראת הפעלה  של הסוכנות לחג הפסח)  

דמות א

שלום, שמי רונה ואני אדם חופשי.
הדבר המרכזי בחיי הוא העבודה שלי.
אני מתכנתת בחברת היי - טק ואני אוהבת את עבודתי. אני מרגישה בה מיצוי עצמי (וכלכלי).
כל יום אני עובדת משבע בבוקר עד עשר בלילה. אני עובדת גם בימי שישי כדי לא לפגר בעבודה.
ימי שבת הם ימים חופשיים המוקדשים למשפחה.אנחנו מבלים בחיק הטבע, בעיקר בחוף הים.
מזל שקיימים מחשבים נישאים, כך שאני יכולה להמשיך לעבוד בחוף בזמן שבעלי והילדים משחקים.
פעם בשנה אני נוסעת לחו"ל לחופשה ומבזבזת כסף בלי חשבון, הרי בשביל זה עובדים – לא?
כמה נהדר להיות אדם חופשי
...
 

דמות ב

שלום, שמי ספיר ואני אדם חופשי .
הדבר החשוב ביותר עבורי הוא להיראות טוב – אני נהנית כאשר שורקים לי ברחוב, אוהבת כשבחורים מזמינים אותי לצאת ונהנית לדעת שכל החברות שלי מקנאות בי..
אני לובשת רק בגדי מעצבים. לעולם לא אלבש בגדים מן העונה הקודמת.
אני מוכרחה לקנות את כל ירחוני האופנה כדי לדעת מה קורה ולהתלבש בדיוק לפי צו האופנה.
אני קונה  את כל מה שהולך עכשיו משקפי שמש, נעליים, תכשיטים וכל השאר.
כמה נהדר להיות אדם חופשי...
 

דמות ג








 

שלום, שמי אושר ואני אדם חופשי.
אני אוהב את החופש המוחלט – לעשות בכל רגע מה שאני רוצה.
לצבא לא התגייסתי, שיקרתי להם שאני מעורער נפשית (מה אני פראייר לתת שלוש שנים למדינה?)
גם לעבוד אני לא אוהב – זה פוגע בחופש שלי.
מזל שאבא ואמא שלי מספיק אוהבים אותי כדי "לשחרר" לי קצת כסף.
כל היום אני "זורם" ומפיץ אור ואהבה בעולם.
כמה נהדר להיות אדם חופשי
.

 
א. בחר/י את אחת הדמויות שבצד שמאל (עמדו עליה)ומלא/ו לה "כרטיס ביקור" 
             
(ניתן להשלים פרטים מהדמיון).
אדם חופשי    
שם:  
מקצוע:
רווק/ה  נשוי/אה גרוש/ה  אלמן/ה מצב משפחתי:
תחביבים:
משועבד/ת ל:
חושב/ת שהוא/היא חופשי/ה כי:
שלושת הדמויות שפגשנו משועבדות לדבר מה: לעבודה, לאופנה ולחופש (כן, אפשר גם להיות משועבדים לחופש). לכאורה אנשים אלו חופשיים , שכן איש לא כפה עליהם לחיות בדרך בה הם חיים , אך למעשה הם משועבדים מבחינה נפשית ורוחנית  לאותו עניין הממלא את כל ישותם ולא מאפשר להם לבחור בדרך אחרת (נסה להציע לסטייליסטית לא להתאפר..). בחירתם ה"חופשית" בדרך חיים זו מושפעת ללא ספק  מן הפרסומות, הטלויזיה מקובלות חברתית ומאופנה של חשיבה מסויימת (רוח התקופה) .
א. עצור/עצרי רגע ונסה/י לחשוב אם את/ה משועבד/ת  לדבר מה (למשל משחקי מחשב, אינטרנט, טלוויזיה, קניות, ספורט, לימודים, בילויים, עישון, שתייה, רכילות, לחץ חברתי).
ב.
מלא/י על עצמך את כרטיס הביקור ממקודם  (אפשר עם שם בדוי ) . 
אדם חופשי:
שם:  
גיל:
מקצוע:
רווק/ה  נשוי/אה גרוש/ה  אלמן/ה מצב משפחתי:
תחביבים:
משועבד/ת ל:

חושב/ת שאני חופשי/ה כי:

 2. משיעבוד לגאולה – איך עושים את זה?
א.  קרא/י את דברי הרב קוק זצ"ל מתוך ההקדמה להגדה של פסח.

"ההבדל שבין העבד ובן החורין איננו רק ההבדל מעמדי, מה שבמקרה זה הוא משועבד לאחר וזה הוא בלתי משועבד. אנו יכולים למצוא עבד משכיל שרוחו הוא מלא חרות, ולהיפך - בן חורין שרוחו הוא רוח של עבד. החרות הצביונית (=המהותית) היא אותה הרוח הנישאה שהאדם, וכן העם בכלל, מתרומם על ידה להיות נאמן להעצמיות הפנימית שלו... מה שאין כן כבעל הרוח של העבדות, שלעולם אין תוכן חייו והרגשתו מעורים בתכונתו הנפשית העצמית, כי אם במה שהוא יפה וטוב אצל האחר השולט עליו איזה שליטה שהיא, בין שהיא רשמית בין שהיא מוסרית, במה שאותו האחר מצא שהוא יפה ושהוא טוב."
הרב אברהם י. הכהן קוק, הקדמה להגדה של פסח
 
1. מהי עבדות לפי הרב קוק?

2.  מיהו לפי הרב קוק בן חורין? 

3.  כיצד לדעתך היה מציע לנו הרב קוק "לצאת לחופשי" ?


על פי הרב קוק בן חורין הינו אדם הנאמן לאמת הפנימית שלו ולא "נסחף" אחרי רעיונות ואמונות ש"הושתלו לו מבחוץ".  
בימינו קשה מאוד לאדם לגלות את האמת שלו – פרסומות ענק מראות לנו מה ללבוש, איך צריך להראות, במה צריך להאמין.
האינטרנט, הטלוויזיה והטלפונים הסלולארים מקשים עלינו להקדיש זמן להסתכלות פנימה.
זה הזמן לחזור למקורות היהודיים וללמוד על הזהות שלנו כאנשים חופשיים
.

ב.
היכנס/י לקישור הבא המביא את כל המצוות שמעבירות את המסר של "ערך החירות".
קרא/י את ההסברים על המצוות שאינך מכיר/ה.

לכל מצווה בחר/י את המסר שהיא מעבירה:

המצווה המסר

איסור לשעבד אדם אחר

איסור לשעבד יותר מדי חיה /בהמה

חובה לעזור לחלשי החברה

שביתה ממלאכה בשבת
 

חובה "לשמוט" את האדמה בשנת שמיטה.

כשמשה בא אל פרעה וביקש ממנו לשחרר את עם ישראל הוא ציווה עליו בשם ה'  "שלח את עמי ויעבדוני" (שמות ז 16). ואכן, לפי היהדות יציאת מצרים לא הפכה אותנו לאנשים חופשיים, אלא לעבדיו של הקב"ה.
דווקא מצב זה של "עבד ה' " מאפשר לנו להתנהל כאנשים חופשיים בעולם, ולפעול להפיכתו לעולם טוב יותר:

  • האמונה שה' ברא אותנו ואת כל האנשים בצלמו מביאה אותנו להתייחס בכבוד ואהבה לכל אדם.
  • הידיעה שהיינו גרים במצרים וה' הוציא אותנו לחירות מובילה אותנו להתייחס למצוקה של חלשי החברה – הגרים בארץ (פועלים זרים) , יתומים, אלמנות, נכים ושאר בעלי צרכים מיוחדים
       (ראה/י פעילות בפרק "מתחברים לסביבה").
  • ההבנה שהארץ והעולם כולו שייכים לה' עוזרת לנו להתייחס לעולם בכבוד ולשמור על הסביבה.
  • זכר התלאות הרבות שעברנו עד שיצאנו לחופשי מוביל אותנו לשאוף לשלום אמיתי.
  • החוקים הרבים שעלינו לשמור שעבדי ה' גורמים לנו לא "לשקוע" בתהפוכות החיים אלא להיזכר מדי פעם שיש לנו תפקיד בעולם.
  • עזרה לזולת, שמירה על הסביבה, התייחסות לאנשים ולבעלי חיים בכבוד ואהבה – זו התנהגות אמיתית של עם של בני חורין. 
     

    ג. סיכום: הכן/הכיני לחבר/ה "כרטיס ברכה לחג החירות " בו אתה מברך אותו בחופש אמיתי .

    פעילות העשרה: 
    1. הכנס/י לקישורים הבאים  מתוך האתר "בדידות " :
    יום חופשי מקניות
    היום אני לא קונה כלום
    נמאס

    מהי עבדות לפי קישורים אלו?

    מהי ההצעה של האתר ל"יציאה לחופשי?"

     2. קרא/י את הציטוטים הבאים הדנים במושג החירות .
    בחר/י ציטוט אחד שאת/ה מזדהה איתו ביותר והוסף/הוסיפי אותו לכרטיס הברכה לחג הפסח .

    עדכון אחרון:30/03/2008