בסעיף הקודם התוודענו לביטויים שונים של הפערים הכלכליים בישראל
למן הפערים בשכר במשק (כמה כל אדם מרוויח לשעת עבודה) ועד למצבם
הכלכלי העגום של הקשישים. בסעיף זה נבחן היבטים שונים של הפערים
הכלכליים והחברתיים בישראל ואת השפעתם על חיינו.
א.
פערים חברתיים – כשהכלכלה (הקלוקלת) נפגשת עם החברה :
קרא/י את הסיפור על רוני הוני ושלי אינלי והשלם/השלימי את הפרטים
החסרים.
הסיפור
על רוֹני הוֹני ושלי אינלי –
רוני הוני ושלי אינלי נולדו באותו היום ובאותה השעה באותו בית
חולים. האמהות שלהם שכבו באותו החדר מיטה ליד מיטה ומייד התיידדו ,
ידידות שהפכה לאהבת נפש. כשהאמהות הטריות יצאו מבית החולים הן
הבטיחו לשמור על קשר ואפילו רמזו זו לזו שאולי הקשר שלהן יתמסד דרך
הילדים.
העובדה שאבא של רוני הוני הקים חברת הייטק משגשגת ושאבא של שלי
אינלי עבד כעובד קבלן בחברת אבטחה לא הפריעה לאמהות להישאר חברות
מעולות. גם רוני ושלי הקטנטנים אהבו מאוד להפגש, לשחק ולשוחח שיחות
נפש.בהמשך החיים הקשר בין האמהות הלך וניתק (אמא של שלי עבדה שעות
ארוכות ולא היתה פנוייה למפגשים) אך שלי ורוני נשארו חברים טובים
ונפגשו בכל הזדמנות.
רוני לא כל כך אהב ללמוד
שלי לא כל כך אהבה ללמוד
בגלל הלחץ שלי ורוני לא יכלו להיפגש יותר בערבים והקשר ביניהם
ניתק.
בצבא רוני היה ג'ובניק
בצבא שלי שירתה קרוב לבית
אחרי הצבא רוני שכר דירה עם שותפים
אחרי הצבא שלי שכרה דירה עם שותפים
מיד אחרי האוניברסיטה התחיל רוני לעבוד בחברת המחשבים של חבר של
אבא שלו , כדי להכין את שתי החברות למיזוג. מהר מאוד הוא קיבל אוטו
מהעבודה ומשכורת בשמיים.
כשהוא הרגיש לחוץ מדי הוא יצא לבלות באזור
הבילויים היוקרתי שנפתח ליד מפעלי ההייטק. להורים שלו לא היה איכפת
שהוא יוצא עד מאוחר כי
שלי נורא רצתה ללמוד גם באוניברסיטה, אבל היא לא הצליחה לחסוך את
הסכום הנדרש. בסוף היא נרשמה לאוניברסיטה הפתוחה והתחילה ללמוד לאט
לאט תוך כדי עבודה במלצרות. להורים שלה לא היה אכפת שהיא עובדת עד
מאוחר, כי
ערב אחד יצא רוני למסעדת יוקרה שטרם ביקר בה כדי לחגוג את יום
הולדתו של אחד מידידיו – גם הוא אמיד ביותר ובן של אדם בעל השפעה .
במסעדה הוא התחיל כמנהגו עם המלצרית (זה נחמד להתחיל עם המסכנות
האלו, שחושבות שיצליחו לתפוס מישהו מוצלח כמוני).
להפתעתו היא לא
התלהבה ממנו בכלל והתעלמה מחיזוריו. פתאום היא נראתה לו גם
מוכרת....
·
חבר/י סוף רומנטי לסיפור
·
חבר/י סוף ריאלי (מציאותי לסיפור)
·האם שני הסיומות של הסיפור זהים? למה?
·מה הקשר בין הסיפור והפערים החברתיים בישראל?
כאשר השיטה הכלכלית מעודדת צבירת הון אצל מעטים על חשבון הרוב ,
היא יוצרת למעשה קבוצה קטנה של אנשים שיכולים להרשות לעצמם את הכל
בעוד רב האנשים יכולים להרשות לעצמם מעט מאוד.
אותם אנשים שיש להם יותר יכולים לבחור בחינוך טוב יותר לילדיהם דבר
שיוביל גם את הילדים להצליח יותר בעולם העסקי. אנשים אלו גם מכירים
בדרך כלל את ה"אנשים הנכונים" כדי להתקבל לעבודה ולהצליח (כי הם
באותה קליקה).
בדרך זו ילדיהם של אותם אנשים מנציחים את הפער (או
במילים שלנו – מקבלים "פור" על כל השאר) ואף מרחיבים אותו .
אם כך הפערים הכלכליים מובילים לפערים בחינוך שמובילים לפערים
מעמדיים, שיוצרים למעשה חברה נפרדת לכל "מעמד" (מקומות דיור
נפרדים, חינוך נפרד ומקומות בילוי נפרדים).
ב. פערים
חברתיים – כאשר הערבות ההדדית של עם ישראל מתמוססת
לכאורה ניתן לומר כי "אין חדש תחת השמש" - תמיד היו
בעולם אנשים עשירים ואנשים עניים, אנשים שהגורל מחייך אליהם ואנשים
שהגורל מאתגר אותם.
מה מיוחד במצב של היום?
עיינ/י ברפרוף בכתבה "עלייה של 45% בנזקקים ממעמד הביניים " ובשלל
התגובות אליה (בטוקבקים)
עיינ/י בתגובה 35 –
מה הטענה שמעלה דן (מגיב התגובה? )
מה הקשר לדעתך בין מדינה יהודית וסולידריות חברתית?
מדינת ישראל הוקמה בכדי להוות בית
לאומי לעם ישראל ששב לארצו לאחר גלות של אלפיים שנה. אחד הדברים
ששמרו על עם ישראל בגלות המרה הוא הערבות ההדדית והסולידריות המלאה
בין חברי העם. לכל קהילה היתה קופת צדקה משלה והיא דאגה לכלכל את
חלשי החברה ולסייע להם להתקיים. גם ברדיפות ובפרעות המשיכו בני עם
ישראל להיות ערבים זה לזה.
לצערנו, במציאות הישראלית של היום אנו חווים לראשונה את אובדנה
של הסולידריות החברתית:
אלו שיש להם
יותר לא מרגישים אחראים על אלו שיש להם פחות בשום צורה , בעיקר כי
אין להם שום קשר איתם (כבר אמרנו שהם עובדים במקומות שונים, לומדים
במקומות שונים ומבלים במקומות שונים).
במקביל אלו שיש
להם פחות (אבל מספיק בשביל לחיות) רואים כל יום בטלוויזיה איך חיים
אלו שיש להם יותר. הדבר מעורר בהם קנאה, תיסכול ושנאה לאלו שיש להם
יותר (שכאמור בכלל לא מודעים לקיומם).
הניתוק
מן היהדות של חלקים נרחבים מן העם הוריד את משמעות הערבות ההדדית
בעם ישראל.
|