מתחברים לסביבה 
 -  טבת
 
"תן לארץ גשם מים" - המים כנחלת הכלל

רציונאל
מדינת ישראל נמצאת במצוקת מים תמידית. המצוקה הינה בחלקה בשל מיעוט הממטרים באזורנו וחלקה בשל התנהלות בזבזנית וכושלת של היחידים והציבור בישראל.  פעילות זו מעודדת את התלמיד לבחון את יחסו לסוגיית המים בישראל, מלמדת את המושג "נחלת הכלל" כמושג העשוי להסביר את הפער בין הצורך במים לבזבוזם וזיהומם, וקוראת לפעולה בנדון. 
 
קבוצת יעד: חטיבות ביניים ותיכונים
1. אשנב לנושא- היחס למים בישראל
 א. לפניך מספר שירים ישראלים העוסקים בגשם.
קרא/י את מילות השירים וענה/י על השאלות שאחריהם : (לחצו על הכותרת)

1.תפילת גשם/לוין קיפניס:

2. מטריה בשניים / נעמי שמר :

3. גשם / מאיר בנאי:

כביש אספלט, מול חומה
קבצנים בפינה
אני צועק בכל העיר
שיסתכלו עלי, רק עלי.

משתתף בקרבות
נצחונות, מפלות
אני צועק בכל העיר
שיסתכלו עלי, רק עלי.

גשם, רד כבר גשם
כי צריך לשטוף הכל
לא רוצה לראות הכל כשבא
הגשם
רד כבר גשם
כי העיר כבר עייפה
היא פוחדת מעצמה
רוצה לנשום

זכרונות, אפלה
שוב שואל, אין תשובה
אני צועק בכל העיר
שיסתכלו עלי, רק עלי

גשם, רד כבר גשם...

אני צועק בכל העיר
שיסתכלו עלי, רק עלי

  בחר/י את אחד השירים:
1. אילו מילים בשיר מעבירות את האווירה שהגשם יוצר ?

2.
איזו תחושה מובאת בשיר לגבי הגשם?

3. השלם/י את המשפטים הבאים :
חבל על כל
אל תתנו לחורף לבלבל אותנו , חייבים ל , חייבים.
 

לכל אדם ישנה העונה המועדפת עליו ומזג אויר  שמוסיף לו אור בעיניים. אך בישראל, בניגוד לארצות אחרות, ישנה תחושה של קונצנזוס לגבי הגשם – לא משנה אם הוא מטריד, מעיק, מגיע בזמן הלא נכון, בישראל אנו תמיד שמחים לגשם.
הדבר נובע בחלקו מן התודעה העמוקה שיש לנו לגבי המחסור במים בארץ. כולנו יודעים למלמל את המנטרה "חבל על כל טיפה" , כולנו עוקבים באובססיביות מה אחרי עומקה של הכנרת ומזג האוויר הינו נושא שיחה ראוי ביותר. התפילות לגשם או לטל סביב לוח השנה העברי , מוסיפות גם הן לתחושה של חשיבות הגשם והמים במקומותינו.  
2. המים בישראל- מקורות ובעיות  
על מנת להבין את בעיית המים בישראל לאשוּרה עלינו ללמוד קודם על מקורות המים בישראל:
א. קרא/י על מקורות המים בישראל וענה/י על השאלות שבהמשך:

מי התהום – אקוויפר החוף ואקוויפר ההר:

מים עיליים – בעיקר הכנרת:

מקורות נוספים:


א. מקור המים העיקרי בישראל הינו :
הכנרת
מי התהום – אקוויפר ההר ואקוויפר החוף
מי ים שעברו התפלה
מי שפכים מטוהרים  


ב. מי התהום מזדהמים והופכים לבלתי ראויים לשימוש האדם בשל :
זיהום על ידי פסולת תעשייתית וביתית, דשנים, חומרי הדברה ושאר מזהמים.
שאיבת יתר של מי תהום הגורמת להמלחת המים
פגיעה בהתחדשות מי התהום
כל התשובות נכונות.   


ג. פגיעה בהתחדשות מי התהום נגרמת בשל:
הבנייה והפיתוח המואצים הפוגעים בחלחול מי הגשם לאדמה,
     וגורם לגשם להישטף לביוב ומשם לים במקום להיספג באדמה ולהגיע למי התהום.
חומרי דישון ודלקים המחלחלים לאדמה עם המים.
מתקני התפלת מים ה"תופסים" את המים שנועדו להגיע למי התהום.

                                            
                                               משטח חניה המאפשר חלחול של מי גשמים
                                                                  וערוגה מסביב לעץ

 

ד. זיהום מים משפכים ביתיים נגרם כתוצאה מ:
כמעט מכל אחת מפעילויות הבית – כביסה, שטיפת כלים, שירותים, מקלחת, זריקת סוללות ופסולת רעילה לפח  שמגיע למזבלה ועוד.
רק שימוש בחומרים כימיים גורם לזיהום המים.
המים מהשפכים הביתיים מגיעים למכוני טיהור ולכן לא פוגעים במי התהום

 ה. צעד ראשון שיש לנקוט בבית נגד זיהום מים הינו
לסגור את הברז בעת צחצוח השיניים
להתקין חסכמים על כל הברזים בשירותים ובמקלחת
להמנע מהשלכת חומרים רעילים לפח
 

 
3. המים כנחלת הכלל :
בסעיפים הקודמים ראינו כי בישראל ישנו קונצנזוס לגבי חשיבות הגשם והשמירה על המים. ראינו גם כי בפועל אנו מזהמים, ממליחים ומבזבזים את מעט המים שיש.
הפער הזה בין מוּדעוּת לעשייה מוסבר בין השאר היות והמים הינם "נחלת הכלל".
 
א. מהי נחלת הכלל -

קרא/י את ההסבר למושג נחלת הכלל מתוך מאמרו של  ד"ר דניאל מישורי "למי שייכת נחלת הכלל".

 
 מה משותף לכל הדברים המוגדרים על ידי ד"ר מישורי כנחלת הכלל?
כולם חשובים לניהול חיים תקינים של יחיד וציבור
לכולם אין בעלות פרטית
ערכם לא נמדד דווקא בכסף , אלא בערכים חברתיים וסביבתיים .
כל התשובות נכונות
 
ב. הקושי לשמור על נחלת הכלל - את הקושי בשמירה על נחלת הכלל מול קבלת סיפוק מיידי  חש כל אחד מאיתנו ביום יום. כולנו שואפים לנסוע במכוניות, לרכוש ככל העולה על רוחנו ולהצטרף ל"מרוץ להצלחה" במקום "להישאר מאחור".  גם לממשלות , לתאגידים, לבעלי מפעלים ולחקלאים קשה להעדיף רווחים לדורות הבאים על פני רווחים קצרי טווח. השילוב של חוסר מוּדעוּת, חוסר תכנון, העדפת נוחות מיידית וכלכלת שוק חזקה יוצרים את המצב הקשה של נחלת הכלל שבאה לידי ביטוי בין השאר במשבר המים, זיהום האוויר ושאר פגעים סביבתיים וחברתיים.
 
1. השלם את המשפטים הבאים על פי הדוגמה :
 כולנו יודעים כי מכוניות גורמות לזיהום אויר הגורם להתחממות כדור הארץ, לבעיות אסטמה ובמקרים חמורים למחלות ריאה המסתיימות במוות. אך, בנסיעתנו באוטו איננו חושבים על הכלל, אנחנו יותר חושבים על כך שנגיע ליעד במהירות ובנוחות.
היינו חושבים ומתנהגים אחרת....

1.1. כולנו יודעים על המחסור במים ועל הצורך לחסוך. אך, כולנו גם מורגלים כי המים "מקורם בברז", וכי למרות כל האזהרות וההפחדות אם נפתח את הברז לפרקי זמן ארוכים המים לא ייגמרו אלא לכל היותר הבית יוּצף.
|לו  היינו חושבים ומתנהגים אחרת . 

1.2 כולנו יודעים גם על זיהום המים על ידי פסולת ביתית וחומרים מסוכנים,  אבל כל כך קל להשליך חומרים מסוכנים לאסלה ובטריות לפח, והזיהום מתחלק בין כולם.
לו
היינו חושבים ומתנהגים אחרת .
 
 
ג.
חידוש תודעת "נחלת הכלל" – הדרך לפתרון משבר המים, משבר זיהום האוויר ונושאים נוספים הנוגעים לנושאים של חברה וסביבה, הינו דרך שינוי תודעההבנה כי כשאנו פוגעים בנחלת הכלל אנו פוגעים בעצמנו ובדורות הבאים, וכי לשימור וניהול נכון של נחלת הכלל, הפיסית והתרבותית יש ערך לכולנו.
 

שינוי זה יכול לבוא לידי ביטוי במגוון תחומים :
  שינוי התנהגות – חיסכון במים, הפרדת פסולת, הקפדה על ניקוי אשפה אחרי טיולים.
   השתתפות במאבקים על "נחלת הכלל" – חיתמו על עצומות, סעו להפגנות, השפיעו בכל מקום בו אתם יכולים להשפיע.
   גילשו באינטרנט – כן, האינטרנט הוא נחלת הכלל קלאסית.
האנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה נכתבת על ידי גולשים, תוכניות לשיתוף קבצים, תמונות וקטעי וידיאו, כל אלו יוצרים "נחלת כלל
" חופשית לכל.
    
 
דונו בקבוצת הדיון על נושא נחלת הכלל ודרכים לשמור עליה.
 לפיתוח דיון עמוק העזרו לבחירתכם בקטעים  נוספים  מן המאמר:

 
נחלת הכלל והמשבר הסביבתי

בהצלחה