מתחברים לסביבה - תרבות הצריכה  -  כסלו

חג החנוכה מזכיר לנו מדי שנה כי יש ערכים ששווה להלחם עליהם, שחובה להילחם עליהם.
מלחמת המכבים נגד היוונים היתה בראש ובראשונה מלחמת תרבות – מלחמה בין תרבות הגוף, תרבות הרואה את האדם במרכז העולם , ובין התרבות היהודית, תרבות שהאל הוא במרכזה והאדם נועד לשרתו.
כיום אנו עומדים בפני מלחמת תרבות נוספת –
תרבות הצריכה תרבות בה הכסף הוא האידיאל  והצרכים חומריים ממלאים את מקום הערכים הרוחניים.  

כבני אדם יש לנו צרכים חומריים כמו מזון, מים, מחסה וביגוד. יש לנו גם צרכים רוחניים כמו חום, שייכות, אהבה או מתן משמעות לחיים.
תרבות הצריכה מנסה לשכנע אותנו שניתן למלא צרכים רוחניים במוצרים חומריים.
היא יוצרת אצלנו ציפיות מוגזמות ותקווה לאושר אם רק נשיג את המוצר הבא.
אך את הצרכים הרוחניים לא ניתן לקנות בכסף, וככל שאנו מתאמצים יותר גדלה תחושת הריקנות והסתמיות
.

פעילות זו נועדה ללמד את התלמידים לזהות את השפעות תרבות הצריכה על כל אחד מאיתנו ולהעניק להם כלים להתמודד עמה .  
קבוצת יעד
: חטיבות ביניים ותיכונים.
הערה למורה : רצוי לשוחח אחרי שיעור זה על הקשר בינו ובין חנוכה. ניתן להיעזר בשיעור
 
"בראש יהודי" המופיע בעלון זה.

1. מבוא – תרבות הצריכה ואני

2. האמת שמאחורי הפרסומות
א.      מה הפרסומת רוצה –
בחר/י אחת מן הפרסומות המצורפות לחצו עליה והכנסו  לאתר שאליו היא מוביל
לאחר מכן
ענה/י על השאלות שלמטה:
 
 
קוקה קולה
פפסי
בירה
 
מכונית
פפסי2


1 . איזה מוצר הפרסומת מוכרת?

2 . איפה הפרסומת "נוגעת בנו" 
(בשאיפה ליופי/כח/עושר, ברצון להשתחרר באמצעות צחוק, בחוש האסטטי שלנו) ?

3. אילו פרטים הפרסומת נותנת לנו על המוצר?

4. אילו פרטים חשובים על המוצר  אינם נמצאים בפרסומת?
 

פרסומות למוצרים היו קיימות כמעט משחר ההיסטוריה, על מנת לאפשר לאנשים לדעת היכן קונים את מה שהם צריכים או את מחירו של מוצר מסויים (כגון שלט "סנדלר" על דלת חנותו של הסנדלר ופירוט הנחות בכניסה לחנות מכולת)

 עם השנים התהפכו היוצרות – מכלי שנועד לשמש את הקונה הפכו הפרסומות לאמצעי שטיפת מח להמונים – הפרסומות מנצלות את החולשות שלנו, יוצרות אצלנו תחושה כאילו האושר הוא "בהישג יד" – בקניית המוצר הבא, ומתקיפות אותנו מכל עבר בצבעים, קולות וצורות שכל מטרתם לגרות את הדמיון ולחקוק במוחנו את הלוגו של המוצר אותו הן מפרסמות.                   
                         

ב. איזה נזק נפשי  גורמות הפרסומות :
התבונן/י בסרטון הבא 

שוחח/י בקבוצת הדיון על:
מחשבות שעלו בך בעקבות הסרטון המראה כיצד הפרסומות יוצרות אצלנו תדמית יופי אידיאלי , שלא באמת קיים, ואיך זה גורם לנו להרגיש ביחס לעצמנו?                                           






 

אחת המטרות של הפרסומות הוא לגרום לנו להרגיש תמיד לא מספיק טוב עם עצמנו – אם תמיד נרגיש שמנים/מכוערים/עניים/לא אופנתיים הרי שתמיד נהייה במרוץ להשגת המוצר הבא, שהוא, על פי הפרסומת יגרום לנו להרגיש טוב יותר.

אם קנינו את המוצר ותחושתנו לא השתפרה, הרי שתמיד תהייה הפרסומת הבאה שתסביר לנו  (דרך התת מודע) שאנחנו עדיין לא מספיק יפים/מצחיקים/מוצלחים ושעלינו כמובן לקנות עוד ועוד על מנת להגיע לאושר המיוחל.

הפרסומות לא בוחלות בשום כלי על מנת להנציח מצב זה, וביניהם עיבוד מחשב של תמונות של דוגמנים, השתמשות במסרים בוטים ושימוש שטחי וגס בגברים ונשים כאחד.  

תוצאות הדבר בין השאר הוא נערות  המתוסכלות ממראן (למעלה מ 90  אחוז מבנות הנוער לא מרוצות מהמראה החיצוני שלהן!) , בחורים החושבים שהחברה שלהם  צריכה להראות כמו כוכבת קולנוע, אנורקסיה, בולמיה והתמכרויות לסמים ולאלכוהול. (ללא הגזמה, ממש כך).


3. נזקים סביבתיים וחברתיים של תרבות הצריכה
 
"העובדה הפשוטה היא, שאנו מרעיבים בני אדם למוות, לא בכוונה-
במובן שאנו מתכוונים שהם ימותו,אבל אנו עושים זאת במכוון,

במובן שאנו מעדיפים את מותם שלהם
על אי הנוחות שלנו"
 ויקטור גונזלס

  ענה/י על חידון הצריכה (מתוך האתר www.bdidut.com ) :  
1.
אמריקאים וצריכה:
ב-50 השנים האחרונות, האמריקנים לבדם צרכו כמות משאבים טבעיים שמשתווה לכמות שצרכו :

כל האמריקנים משנת 1886 עד שנת 1945.
כל האמריקנים משנת 1775 עד שנת 1875.
כל האנשים בעולם במאה השנים האחרונות.
כל האנשים בעולם משחר ההיסטוריה עד לפני 50 שנה.    
  
                       
2.
עושר ואושר:
בין 1957 ל-1994 ההכנסה לנפש בארה"ב גדלה פי 2. לפי מכון הסקרים של אוניברסיטת  שיקאגו, בכמה השתנה היחס בין מספר האמריקנים שאמרו שהם "מאושרים מאוד" ב-1994, לעומת מספרם ב-1957?
מספר  המאושרים ב- 1994היה גדול פי 2.
מספר  המאושרים ב- 1994 היה קטן פי 2.
לא היו הבדלים משמעותיים.
מי צריך להיות מאושר כשיש לך כל כך הרבה דברים.                                   

3. טלוויזיה, מסחור וצריכה: 
מחקר עדכני מראה כי כל שעת צפייה שבועית בטלוויזיה מתאימה ל:
עליה של 2% באושר ושביעות רצון ממצבך.
עליה ממוצעת בהוצאות על צריכת מוצרים בסך 890 ש"ח בשנה.
עליה של 10 נקודות בספרות והיסטוריה.
2 שעות שבועיות שמבלים עם המשפחה, החברים או השכנים.                            

4. הרגלי עבודה וחיי משפחה:
איזה אחוז מהאמריקנים דיווח כי היה מעדיף להמיר מוצרים ומשכורות גבוהות יותר ביותר זמן עם המשפחה ופחות לחץ?
פחות מ1 ל-10.
בין 10% ל רבע.
בין רבע לחצי.
למעלה מחצי.                              

 5.      תרבות הצריכה וכדור הארץ.
מהן חלק מהתוצאות של המרדף שלנו אחר החלום האמריקאי?
התחממות האקלים העולמי.
דלדול שכבת האוזון.
ביסוס ה"חלום האמריקאי" כמודל שכל העולם צריך לשאוף אליו.
כל התשובות נכונות.                                       




תרבות הצריכה היא תופעה חברתית וכלכלית המעודדת אותנו לקחת נתח הגון ממשאבי כדור הארץ מבלי להתחשב בתוצאות. היא גורמת לכך ש:

  • %20  מאוכלוסיית העולם שחיה במערב משתמשת ב 83% מכלל המשאבים.

  • אותם 20% אינם מגדלים, מספקים או מייצרים לבדם את כל המשאבים הללו, אלא שולטים בחלוקת התוצרים של עמל העולם כולו ומנציחים את הפערים בין מדינות הרווחה והמדינות המתפתחות.

  • ארה"ב בלבד, שבה 6% מאוכלוסיית העולם, צורכת 30% ממנו.

  • אם כל העולם יצרוך כמו החברה האמריקאית, יידרשו 4 כדורי ארץ רק כדי לספק משאבים לאוכלוסייה הקיימת.

  • תרבות הצריכה מעודדת גלובליזציה – שפירושה מרכזי קניות ענקיים המעודדים את הציבור לקנות (גם מה שלא צריכים) ומנציחה את הניכור החברתי והפער הכלכלי.

4. פשטות מרצון – הדרך לצאת מתרבות הצריכה  :
הדרך לצאת מתרבות הצריכה הינה בראש ובראשונה להיות מודע לה – להיות מודע לשטיפת המוח של הפרסומות, לנזק הסביבתי  שנגרם מצריכה מופרזת של משאבים ולנזק החברתי הנגרם מהשתלטות המותגים על המסחר.

מתוך המודעות הזו אנחנו יכולים לעבור לשלב המעשה – פשטות מרצוןבניית אורח חיים פשוט ובריא ופינוי זמן לדברים החשובים באמת בחיים – חברוּת , משפחה וחיים ערכיים.                                               קנו פחות- חיו יותר!  

א. 
היכנס/י לעלון "מה בסביבה" לפרק "מה איתי – מה אני יכול לעשות למען הסביבה שלי" וקרא/י את ההצעות לדרכים לצאת מתרבות הצריכה.

ב. בחר/י  תחום אחד בחייך בו את/ה מקבל/ת על עצמך לעבור לפשטות מרצון וכתוב/כתבי לנו על כך :
בהצלחה!
עינט  


ספרים בנושא
(ברוח הדברים עדיף להשאיל מהספרייה הציבורית מאשר לקנות : )

שיבוש תרבות / לאסן קאלה
צדק חברתי ושוויון בעולם משתנה
תרבות הקפיטליזם / אווה אילוז
גדרות וחלונות / נעמי קליין
NO LOGO / נעמי קליין
צורכים עולם/מרכז השל
ספר הקניון/דניאל שליט

  קישורים:
www.bdidut.com
אתר מחאתי הזועק כנגד תרבות הצריכה. האתר מרכז מאמרים, מחקרים, כתבות,
פעילויות עולמיות וכל דבר שיגרום לקוראיו לתהות מחדש על סדר יומם. מומלץ מאד!!!
www.adbusters.org
אתר על תרבות הצריכה, הטלוויזיה, העיתונות, תעשית הפרסומות. יוזמי "יום ללא קניות" והאנטי פרסומות,
משנים טקסט וגרפיקה של פרסומות קיימות לשינוי המסר.
www.enviroweb.org/enviroissues/enough
אתר נגד תרבות הצריכה, כולל הקשרים לנושאי העוני ובעיות סביבה.
www.adama.net
אתר ישראלי על איזון וחיים טובים. כולל על מזון, צרכנות וקהילת סחר חליפין ישראלית.
 www.well.net/mwec/livelihood/306.life.html 
מדריך צעד אחר צעד לעצמאות כלכלית ומציאת החופש בחיים. על פי הספר רב המכר.
http://www.heschelcenter.org
האתר משקף את פעילותו של מרכז השל לקידום סדר יום סביבתי חברתי חדש.
באתר ניתן למצוא רשימת סרטי וידאו מומלצים בהם תוכלו להשתמש.
 

נספח -השפעת הפרסומות על ילדים