|
|||||||
חג החנוכה מזכיר לנו מדי שנה כי
יש ערכים ששווה להלחם עליהם, שחובה להילחם עליהם. מלחמת המכבים נגד היוונים היתה בראש ובראשונה מלחמת תרבות – מלחמה בין תרבות הגוף, תרבות הרואה את האדם במרכז העולם , ובין התרבות היהודית, תרבות שהאל הוא במרכזה והאדם נועד לשרתו. כיום אנו עומדים בפני מלחמת תרבות נוספת – תרבות הצריכה – תרבות בה הכסף הוא האידיאל והצרכים חומריים ממלאים את מקום הערכים הרוחניים. |
|||||||
כבני אדם יש לנו צרכים חומריים
כמו מזון, מים, מחסה וביגוד. יש לנו גם צרכים רוחניים כמו חום, שייכות,
אהבה או מתן משמעות לחיים.
פעילות זו נועדה ללמד את
התלמידים לזהות את השפעות תרבות הצריכה על כל אחד מאיתנו ולהעניק להם כלים
להתמודד עמה . |
|||||||
2. האמת שמאחורי הפרסומות
א. מה הפרסומת רוצה – בחר/י אחת מן הפרסומות המצורפות לחצו עליה והכנסו לאתר שאליו היא מוביל לאחר מכן ענה/י על השאלות שלמטה:
פרסומות למוצרים היו קיימות כמעט משחר ההיסטוריה, על מנת לאפשר לאנשים לדעת היכן קונים את מה שהם צריכים או את מחירו של מוצר מסויים (כגון שלט "סנדלר" על דלת חנותו של הסנדלר ופירוט הנחות בכניסה לחנות מכולת)
עם השנים התהפכו היוצרות – מכלי
שנועד לשמש את הקונה הפכו הפרסומות לאמצעי שטיפת מח להמונים – הפרסומות
מנצלות את החולשות שלנו, יוצרות אצלנו תחושה כאילו האושר הוא
"בהישג יד" –
בקניית המוצר הבא, ומתקיפות אותנו מכל עבר בצבעים, קולות וצורות שכל מטרתם
לגרות את הדמיון ולחקוק במוחנו את הלוגו של המוצר אותו הן מפרסמות.
|
|||||||
ב.
איזה נזק נפשי גורמות הפרסומות
: התבונן/י בסרטון הבא
שוחח/י בקבוצת הדיון על:
|
|||||||
|
אחת המטרות של הפרסומות הוא לגרום לנו להרגיש תמיד לא מספיק טוב עם עצמנו – אם תמיד נרגיש שמנים/מכוערים/עניים/לא אופנתיים הרי שתמיד נהייה במרוץ להשגת המוצר הבא, שהוא, על פי הפרסומת יגרום לנו להרגיש טוב יותר. אם קנינו את המוצר ותחושתנו לא השתפרה, הרי שתמיד תהייה הפרסומת הבאה שתסביר לנו (דרך התת מודע) שאנחנו עדיין לא מספיק יפים/מצחיקים/מוצלחים ושעלינו כמובן לקנות עוד ועוד על מנת להגיע לאושר המיוחל. הפרסומות לא בוחלות בשום כלי על מנת להנציח מצב זה, וביניהם עיבוד מחשב של תמונות של דוגמנים, השתמשות במסרים בוטים ושימוש שטחי וגס בגברים ונשים כאחד. תוצאות הדבר בין השאר הוא נערות המתוסכלות ממראן (למעלה מ 90 אחוז מבנות הנוער לא מרוצות מהמראה החיצוני שלהן!) , בחורים החושבים שהחברה שלהם צריכה להראות כמו כוכבת קולנוע, אנורקסיה, בולמיה והתמכרויות לסמים ולאלכוהול. (ללא הגזמה, ממש כך). |
||||||
3. נזקים סביבתיים וחברתיים של תרבות הצריכה
ענה/י על חידון הצריכה
(מתוך
האתר www.bdidut.com
) :
3. טלוויזיה, מסחור וצריכה:
איזה אחוז מהאמריקנים דיווח כי היה מעדיף להמיר מוצרים ומשכורות גבוהות יותר ביותר זמן עם המשפחה ופחות לחץ? פחות מ1 ל-10. בין 10% ל רבע. בין רבע לחצי. למעלה מחצי. 5. תרבות הצריכה וכדור הארץ. מהן חלק מהתוצאות של המרדף שלנו אחר החלום האמריקאי? התחממות האקלים העולמי. דלדול שכבת האוזון. ביסוס ה"חלום האמריקאי" כמודל שכל העולם צריך לשאוף אליו. כל התשובות נכונות. |
|||||||
|
תרבות הצריכה היא תופעה חברתית וכלכלית המעודדת אותנו לקחת נתח הגון ממשאבי כדור הארץ מבלי להתחשב בתוצאות. היא גורמת לכך ש:
|
||||||
|
4. פשטות מרצון – הדרך לצאת מתרבות הצריכה :
מתוך המודעות הזו אנחנו יכולים
לעבור לשלב המעשה – פשטות מרצון – בניית אורח חיים פשוט ובריא
ופינוי זמן לדברים החשובים באמת בחיים – חברוּת , משפחה וחיים ערכיים.
קנו פחות- חיו יותר!
|
||||||
ספרים בנושא (ברוח הדברים עדיף להשאיל מהספרייה הציבורית מאשר לקנות : ) שיבוש תרבות / לאסן קאלה צדק חברתי ושוויון בעולם משתנה תרבות הקפיטליזם / אווה אילוז גדרות וחלונות / נעמי קליין NO LOGO / נעמי קליין צורכים עולם/מרכז השל ספר הקניון/דניאל שליט קישורים: www.bdidut.com אתר מחאתי הזועק כנגד תרבות הצריכה. האתר מרכז מאמרים, מחקרים, כתבות, פעילויות עולמיות וכל דבר שיגרום לקוראיו לתהות מחדש על סדר יומם. מומלץ מאד!!! www.adbusters.org אתר על תרבות הצריכה, הטלוויזיה, העיתונות, תעשית הפרסומות. יוזמי "יום ללא קניות" והאנטי פרסומות, משנים טקסט וגרפיקה של פרסומות קיימות לשינוי המסר. www.enviroweb.org/enviroissues/enough אתר נגד תרבות הצריכה, כולל הקשרים לנושאי העוני ובעיות סביבה. www.adama.net אתר ישראלי על איזון וחיים טובים. כולל על מזון, צרכנות וקהילת סחר חליפין ישראלית. www.well.net/mwec/livelihood/306.life.html מדריך צעד אחר צעד לעצמאות כלכלית ומציאת החופש בחיים. על פי הספר רב המכר. http://www.heschelcenter.org האתר משקף את פעילותו של מרכז השל לקידום סדר יום סביבתי חברתי חדש. באתר ניתן למצוא רשימת סרטי וידאו מומלצים בהם תוכלו להשתמש. |
|||||||
נספח -השפעת הפרסומות על ילדים | |||||||