"בימים ההם בזמן הזה" – התשובה היהודית לתרבות הצריכה  -  כסלו
 

 

 הדלקת נרות חנוכה הינה מצווה החביבה על בני ישראל, גם אלו שאינם מגדירים את עצמם כשומרי מצוות. המפגש המשפחתי סביב הנרות, הטקס והשירה המשותפת מחממים את הלב בלילות החורף הקרים ונותנים תחושה של התעלות.
את ברכות ההדלקה
 נוהג ראש המשפחה לשיר ברב פאתוס והמשפחה כולה מחרה אחריו באמירת "-א-מ-ן" רב רושם ומייד לפצוח במבחר פיוטים לחנוכה ובאכילת דברי מזון טבולים בשמן.

          
 

 אך בכך לא מתמצה המסר של חג החנוכה. ככל חגי ישראל יש לחג החנוכה מגוון משמעויות המתאימות לכל דור ודור החוגג אותו.
ככל חגי ישראל מתלבש חנוכה בכל שנה בלבוש אחר, המתאים לאתגר האישי של כל אדם באותה השנה. בכל שנה הנרות קורצים ומזכירים לנו נס אחר, סיפור אחר, אתגר אחר ומסר אחר.

שיעור זה יעסוק במסר מרכזי של חג החנוכה – התשובה היהודית להתייוונות כפי שהיא באה לידי ביטוי בדורנו. השיעור יגדיר את ה"התייוונות" בדורנו, יציג את הבעייתיות בדרך זו ויציע כיוון יהודי לפתרונה.
הערה: שיעור זה יכול להיות שיעור מבוא לשיעור " מתחברים לסביבה -  תרבות הצריכה" או שיעור עצמאי לחנוכה .
אוכלוסיית יעד: חטיבות ביניים ותיכונים
 



   
   
1. מאי חנוכה?  
      

אמונה בטוב – אמונה שהטוב תמיד מנצח בסוף והאור גובר על החושך
מסר לאומי – כפי שהמכבים ניצחו את היוונים מעטים מול רבים כך מדינת ישראל תנצח את אויביה.
זהות יהודית – עלינו להמשיך ולהיאבק היום נגד חדירת תרבות המערב לחיינו כפי שהמכבים נלחמו בהתייוונות.
הכל בידי שמיים – ניסים קורים למי שמאמין באמת.
חנוכת המזבח – צריך להקים מחדש את בית המקדש
אחר -

סיפור חג החנוכה –  ניצחון המכבים את היוונים מעטים מול רבים , טיהור המקדש ונס פח השמן  הינו סיפור שנתן השראה לעם ישראל לאורך כל הדורות . 
במשך שנים של גלות חשוכה סיפרו היהודים שוב ושוב על נס של אור. בכל פעם שניסו צוררינו להעבירנו על דתנו נזכרו היהודים בקריאת מתתיהו "מי לה' אלי!" והתחזקו באמונתם. עם הקמת מדינת ישראל הזדהו הלוחמים עם המכבים והתפללו לניצחון כניצחונם – מעטים מול רבים.  כל דור והסיפור שלו, כל דור והמסר שלו.

 

2. בימים ההם בזמן הזה  

אחד המסרים המרכזיים  של חג החנוכה לדורנו שלנו הינו המאבק בהלניזם ובהתייוונות.
כדי להבין זאת יש להבין יותר את סיפור החנוכה בהקשרו התרבותי
(בראשי פרקים כמובן
)
מי שרוצה ללמוד יותר מוזמן/ת להיכנס לקישורים באתר אמי"ת
הסיפור של חנוכה מתחיל הרבה לפני נס פך השמן.

הוא מתחיל עם שקיעת ממלכות בבל ופרס, ועליית האימפריה היוונית, בראשות אלכסנדר מוקדון.
הופעתו של אלכסנדר, ציינה שינוי בתשתית התרבותית של העולם.
אלכסנדר הביא איתו את התרבות ההלניסטית ושאף ליצירת תרבות כלל-אנושית בעלת אחידות תרבותית וחברתית.

א.      ה"אמונה" ההלניסטית –

בימים ההם
התרבות ההלניסטית הביאה לעולם את תפישת העולם שבמרכזה עומד האדם היוונים העלו על נס את הכישרונות האנושיים - ספרות, דרמה, שירה, ארכיטקטורה, פיסול ועוד וראו באדם את תכלית הכל.  היוונים העריצו את הגוף האנושי ותחרויות ספורט בעירום כמו גם מתירנות מינית היו חזיונות נפוצים. היוונים  האמינו שתרבותם מיועדת להיות התרבות האנושית האוניברסאלית
כמובן שהיהודים ראו דברים קצת אחרת...

מלא/י את הטבלה הבאה העוסקת בהבדל בין האמונה היהודית וההלניסטית.
בחרו מתוך האפשרויות  את ההגד המתאים לכל נושא
(העזרו בהסברים שמתחת לטבלה)

נושא גישה יהודית גישה הלניסטית
מקום האדם בעולם

היחס בין האדם לאל

היחס לגוף

היחס לעולם

האל במרכז  -  העולם נברא על ידי ה' והוא מלך העולם
האדם במרכז – העולם קיים לשם האדם והוא שליט היקום
האדם נברא בצלם אלוקים – האדם נברא על ידי ה' ועליו לעבוד אותו ולקיים את מצוותיו
האלילים "נבראו" בתבנית בני האדם – האלילים הינם בעלי תכונות אנושיות ונמצאים במערכת יחסים דו צדדית עם האדם.
צניעות – חברה שמרנית, חיי משפחה תקינים
 
מתירנות – חברה מתירנית ותוססת, החלפת בני זוג משני המינים.
העולם זקוק לתיקון – העולם אינו מושלם, יש צורך להשלים ולרומם את העולם הגשמי מבחינה רוחנית " – דבר המתבטא עם לידתנו בברית המילה (תיקון בבריאה).
העולם מושלם – העולם הגשמי הוא  מושלם ויש "לחגוג את המציאות" לפסל את העולם, לצייר אותו ולעסוק באומנויות הגוף (ספורט, לחימה וכו') .

 בזמן הזה
כיום האמונה שהאדם הוא שליט העולם חזקה מאי פעם ומורגשת "בכל החזיתות".
האדם מנצל את משאבי העולם (יותר מכפי שהעולם יכול לייצר מחדש), גורם להכחדת מינים שלמים של בעלי חיים ומזהם את הים האוויר והיבשה מתוך אמונה ש"יהיה בסדר, כשהמצב יהיה גרוע כבר נמציא משהו ונסדר את הכל".

מבחינת אורח החיים  אין דור שחגג  את הגשמיוּת כמו דורנו שלנו – הכל קל, נוח פשוט ומגוון. כולנו צרכנים בסופרמרקט הגדול של העולם ועלינו רק לבחור את המוצר הבא – פיסי או רוחני (גם הרוח הפכה מוצר על מדף). הפרסומות מעודדות אותנו לרדוף אחרי  הממון, הגוף המושלם, המוצר הבא, הריגוש הבא, " כי "מגיע לנו הטוב ביותר" וכולם חלק מן ה"מרוץ להצלחה".

  ב. מרכז החיים ההלניסטי
 בימים ההם
המבנה החברתי ההלניסטי התרכז סביב הפוליס – מבנה קבוע לכל הערים  המרכזיות באימפריה. בעיר פעל מרכז עירוני פולחני בשם "אקרופוליס", מרכז מסחרי וכלכלי בשם "אגורה", מרכז תרבותי בשם "תיאטרון"  וכן מרכז חינוכי ספורטיבי ומוסיקלי בשם "גימנסיון" וספורטיבי-צבאי בשם "אפביון". בכל מקום באימפריה אליו הגיע אזרח מתייוון (שחי על פי התרבות היוונית) – הוא יכל "להסתדר" וידע פחות או יותר למה לצפות .
 

בזמן הזה
קרא/י את הסיפור הבא וענה/י על השאלות שאחריו:

תום וגאיה הינם זוג טרי הנמצאים בחופשת החגים. לפיכך הם הרשו לעצמם לקום מאוחר , ולראות בטלוויזיה רצף אופרות סבון.
לאחר מכן הם יצאו להסתובב בקניון.
תום קנה לעצמו סוודר של גולף ונעליים של נייקי.
גאיה פירגנה לעצמה בשמלה מהממת בקאסטרו  וחליפה ספורט-אלגנט של זארה.
אחרי הקניות הם היום מורעבים, אבל כמו תמיד לא הצליחו להסכים על כלום – תום קנה מקדונלנד כפול וגאיה קנתה פיצה האט עם זיתים וקינחה בגלידה האגנדז.
אחר כך הם הלכו לסרט – איזה סיפור אהבה טיפשי עם סוף טוב. הם שתו קוקה קולה, אכלו פופקורן, ובכו וצחקו לפי העלילה. בסוף היום הם חזרו הביתה במכונית המזדה שלהם כשהם שומעים בפול ווליום את מצעד הפזמונים.  לצערם הם ונתקעו בפקק – איזו מין ארץ מעצבנת, הם רטנו לעצמם .
חייבים לעבור לחו"ל לאיזה שנה שנתיים, לחיות בא-מ-ת.

כמה שמות מותגים מופיעים בסיפור שלפניך –
מה זה מותגים?
3
5
9
 
איפה קרה הסיפור שלפניך:
ניו יורק
פריז
תל אביב
כל אחת מהתשובות יכולה להיות נכונה
 
איך הסיפור גרם לך להרגיש
שמחה על זה שבכל מקום, בסופו של דבר, עושים ומרגישים אותו דבר
עצבים על זה שבכל מקום, בסופו של דבר, עושים ומרגישים אותו דבר
צער על אלו שלא יכולים לחיות ככה
צער על אלו שחיים ככה.

 
ג. סיכום – הזמן הזה
בסעיפים הקודמים ראינו כי חלומו של אלכסנדר מוקדון לתרבות אחת חובקת עולם קרוב מאוד להתגשם בימינו.
תרבות הצריכה – תרבות המודדת אדם לפי כמות הכסף שיש לו בבנק -  היא התרבות השלטת כיום. 
כולם צרכנים, והכל ניתן לצרוך
(אוכל , בגדים, נוחיות אבל גם רוחניות , בריאות וחינוך).  
כולם,  בכל מקום,  מתלבשים אותו דבר, קונים אותם דברים וחולמים  את אותם חלומות
-  (בעל, שני ילדים , כלב, כסף בבנק, שתי מכוניות  וילה עם נוף, אולי יאכטה, שכחתי משהו?) .
 


3.  התשובה היהודית לתרבות הצריכה                                                                                                     
      א. השאלה העולמית
אנו חיים כיום בעולם בו הכלכלה והחברה חוצים גבולות  של מדינות.
עולם  בעל תרבות ההולכת ונעשית אחידה (תופעה הנקראת גלובליזציה) -  
השאלה הבלתי נמנעת היא:
"אז מה? למה זה כל כך נורא?  מה רע בתרבות  של קניונים ? למה לא לזרום?  "

  דון/י עם חבריך בקבוצת הדיון בשאלה:
 "מה רע בתרבות אחידה של צרכנות, קניות, שאיפות לנוחות וכו'? ". העזר/י במידע למטה:

 








 

 


        ב- שאלה עולמית – תשובה יהודית

המצב נראה אבוד? בל נשכח שכבר התמודדנו עם זה פעם. כן  אז, בימים ההם, כשהתמודדנו עם היוונים. היוונים אסרו עלינו ללמוד תורה ולקיים מצוות – כנראה הם הבינו ששם טמון הסוד האמיתי שיוביל למפלתם. אותו הדבר יציל אותנו גם היום:

ענווה מול ה':  האמונה בקב"ה שברא את האדם  תמנע מאיתנו להתנהג כאילו אנחנו בעלי הבית של העולם ו"הכל מותר". ענווה מול בורא העולם תגרום לנו להעריך את העולם המופלא שאנו חיים בו ולשמור עליו.

לימוד  תורה :  אחת הבעיות המרכזיות של תרבות הצריכה היא שאין בה ערכים מוחלטים – אין טוב ורע, אין שחור ולבן , הכל תלוי בעיני המתבונן. כשאין יותר משמעות למילים "אמת" , "נכון" , ו"קדוש", כשאין מערכת ערכים מוחלטים שנקבעו מלמעלה , כל אחד מאיתנו נשאר תלוי בריק. לריק הזה נכנסות הפרסומות שמוכרות לנו את ה"אמת" שלהן – לקנות לקנות לקנות. לימוד התורה מקנה לנו מערכת ערכים מוחלטת, עם טוב ורע, אמת ושקר, מותר ואסור, ובכך מחסן אותנו בפני הסחות הדעת השקריות של העולם מסביב.

קיוּם מצוות: קיום המצוות מספק לנו כלים לרומם את עצמנו מעל רדיפת האושר והנוחות. החובה לעשות מעשים טובים גם אם לא "מתחברים אליהם" והם לא גורמים לנו לסיפוק מיידי יוצרת חברה של אנשים הגונים וערכיים. המרכזים הקהילתיים הדתיים נותנים לנו מסגרת השתייכות בתוך העולם המנוכר. השמירה על טהרת המשפחה עוזרת לנו להשקיע במשפחה ולא להסתכל החוצה. המצוות שבין אדם לחברו עוזרים לנו לבנות עולם טוב יותר.

אמונה בניסים : ניסים קורים ! גם אם נראה שאין מוצא ממרוץ החומרנות, אז יש! מעטים מול רבים, אור מול חושך , אפשר לנצח . אם נאמין באמת , אם נצליח להוציא את עצמנו מה"מאטריקס", אפילו רק לכמה רגעים ביום, אולי יקרה נס  ונזכה לחיות בעולם מתוקן.

בתקווה שנרות החנוכה השנה יאירו אור גדול
                                                                
 
                                                         

 

נספח –תרומתם של היהודים לעולם – בימים ההם בזמן הזה