נספח א- חינוך לקיימות לפי משרד איכות הסביבה
פיתוח בר קיימא הוא פיתוח העונה על צורכי הדור הנוכחי מבלי להתפשר על יכולתם של הדורות הבאים לענות על צורכיהם. פיתוח בר קיימא הוא פיתוח אשר יכול להתקיים לאורך זמן רב ביותר באותו אופן, מכיוון שהוא אינו פוגע בבסיס המשאבים עליהם הוא נשען. כדי להשיג פיתוח בר קיימא צריך לשמור על חלק מהמערכות האקולוגיות של כדור הארץ במצבן הטבעי. כאשר יצטמצם חלק זה אל מתחת לערך סף (שעדיין אינו ידוע) יקרוס הפיתוח ואפשר שתקרוסנה אף המערכות האקולוגיות.
פיתוח בר קיימא נמצא במקום המפגש של סביבה, כלכלה וחברה. בצומת הזה נמצאת גם מערכת החינוך. חינוך לא רק מספק מיומנויות של ידע מדעי וטכני, אלא גם מספק את המוטיבציה, ההצדקה והתמיכה החברתית הנדרשת ליישום פיתוח בר קיימא.
לאור מורכבותו של המושג, נכון אולי לתארו באמצעות תחימת גבולותיו של החזון:
• פיתוח בר קיימא הנו חזון מוסרי יותר מאשר מדעי, הקשור באותה מידה לתפיסות של הגינות כמו לתיאוריות על אפקט החממה.
• פיתוח בר קיימא מערב את מדעי הטבע והכלכלה, אך הוא בעיקרו עניין תרבותי. הוא קשור בערכים אותם בני אדם מוקירים ובדרך שבה הם תופסים את יחסיהם עם אחרים.
• פיתוח בר קיימא הוא תגובה לצורך שלא ניתן להתעלם ממנו, לפתח גישה חדשה ליחסים בין אומות והבנה חדשה של "מערכת אקולוגית"- הבסיס ומקור המשאבים של הקיום האנושי.
• פתוח בר קיימא מתרחש כאשר אנו מכירים ביחסי הגומלין שבין הצרכים האנושיים והסביבה הטבעית. התלות ההדדית שבין בני אדם והסביבה מחייבת לסרב לכל חתירה אובססיבית לפיתוח יחיד או לשימוש בסביבה, הבא על חשבונם של אחרים או פועל לרעתם. לא ניתן להגן על הסביבה באופן שמשאיר יותר ממחצית האנושות במצב של עוני.
• קשירה של שיקולים חברתיים, כלכליים וסביבתיים הוא היבט קריטי של פיתוח בר קיימא. יצירת קשרים אלה דורשת חשיבה עמוקה יותר ושאפתנית יותר על חינוך, כזה שמחויב לניתוח ביקורתי תוך כדי עידוד יצירתיות וכושר המצאה.
• על מנת להימנע מדילמות שווא, עלינו להבין את הפיתוח בר קיימא כיחסי גומלין חדשים ובעלי חיוניות בין בני אדם והמערכות האקולוגיות שלהם, תוך כדי הצבת האנושות בחזית. (UNESCO- Education for sustainable development, 2001)
פיתוח בר קיימא הוא כורח המציאות. הוא כופה עצמו עלינו מתוקף היותנו הורים החרדים לעתיד ילדינו.
בפרק 36 של אג'נדה 21, שפורסם על ידי ארגון האומות המאוחדות ב- 1992, נכתב: "חינוך... צריך להיות מוכר כתהליך שבאמצעותו בני אדם יגיעו למימוש של מלוא הפוטנציאל שלהם. חינוך הוא חיוני לקידום פיתוח בר קיימא ושיפור היכולת של אנשים להתייחס לסוגיות בנושא סביבה ופיתוח....חינוך בנושא סביבה ופיתוח צריך להיות מוחדר כחלק חיוני של הלמידה...חינוך הוא חסר תחליף, בשינוי עמדות של אנשים והקניית היכולת להעריך ולהתייחס לדאגות הפיתוח בר הקיימא שלהם. הוא חיוני גם להשגת מודעות אתית וסביבתית, ערכים וגישות, מיומנויות והתנהגות התואמים לפיתוח בר קיימא ולמען השתתפות אזרחית יעילה בעשיית החלטות". נושא זה "צריך להיות מוחדר לכל תחומי הלימוד..."
התנועה לכוון פיתוח בר קיימא תלויה בהרחבת הרגישות המוסרית שלנו. בכוחו של חינוך להוביל מהלך של שינוי באורחות חיים.
השאלה היא אם כן, כיצד ניתן לממש רעיון זה?
התשובה לכאורה פשוטה: על ידי דוגמא אישית. בתי הספר וגני הילדים עצמם צריכים להתחיל תהליך לקראת היותם מוסדות המתנהלים באופן בר קיימא ופועלים למען פיתוח בר קיימא. בתי ספר וגני ילדים יכולים להגיע למחויבות אמיתית לפיתוח בר קיימא על ידי הכללת מושגי המפתח של חינוך למען פיתוח בר קיימא בהצהרת הכוונות שלהם, בחזון או באתוס של בית הספר וגן הילדים. בהפכם את החינוך למען פיתוח בר קיימא לחלק מהיעדים הכוללים שלהם.
תלמידים ערים מאד לפער שבין ערכים מוצהרים וערכים נקוטים בבית ספרם. סיוע לתלמידים לפתח ידע, ערכים, ומיומנויות שיאפשרו להם להשתתף בקבלת החלטות שיובילו לעתיד בר קיימא יכולה להיעשות כאשר תכנית הלימודים הגלויה זהה להתנהלות הבית ספרית. הוראה בית ספרית יעילה תשקף ערכים של פיתוח בר קיימא ותפגין כבוד לסביבה, למגוון האנושי, לשוויון וצדק.
חינוך למען פיתוח בר קיימא יכול להצליח כאשר כל קהילת בית הספר מזדהה, מסכימה ותומכת ברעיון כבעל עדיפות ראשונה. כאשר בית הספר וגן הילדים עצמו מתנהל באופן בר קיימא, מנצל את משאביו תוך חיסכון, יעילות ולמען תועלת מרבית לתלמידים. בית הספר צריך להתנהל תוך מעורבות בקהילה, ולהעביר את האתוס הבית ספרי בדרכים רבות.

                                         סגור חלון