בראש יהודי חודש אלול – חשבון נפש סביבתי-חברתי |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
רציונל
: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
חודש אלול – זמן להתעוררות
ולתיקון עצמי
היכנס/י לאתר "הזמנה לפיוט" אל הפיוט "בן אדם מה לך נרדם" - הפיוט הפותח את סדר הסליחות לפי נוסח עדות המזרח . לחץ/י על כפתור ההפעלה לשמיעת הפיוט. קרא/י את מילות הפיוט יחד עם שמיעתו. א. אילו רגשות עורר בך הפיוט ? פיוט זה הינו המלים הראשונות איתן נפגש האדם הקם משנתו ומגיע אל בית הכנסת: בֶּן אָדָם, מַה לְּךָ נִרְדָּם ! המשורר קורא לאדם לקום, להתעורר - לא רק מהשינה הפיזית, הממשית, אלא בעיקר מן התרדמה הרוחנית שקל מאד לשקוע בתוכה. השינה מסמלת את האדם השקוע בעצמיותו, בחומר, בחטא, לעומת מצב הערוּת המסמל את האדם המודע, המחפש ומבקש את קרבת האל ומצוי בבחינה עצמית של מקומו ומעשיו בעולם. (מתוך האתר: הזמנה לפיוט, הסבר על הפיוט). ב. באיזה מצב את/ה ממקם/ת את עצמך ? ישן/ה (שקוע/ה בעצמך בלבד מבחינה חומרית – לימודים, חיי חברה וכו' ) או ער/ה (בוחן/ת כל הזמן את מקומך ומעשיך בעולם הזה מתוך רצון לתקן ולהיטיב)
שְׁפֹךְ
שִׂיחָה דְּרֹשׁ סְלִיחָה
מֵאֲדוֹן
הָאֲדוֹנִים
במה בחרת? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.
מתיקון עצמי
לתיקון עולם
רבים מאיתנו מזניחים את התיקון האישי מתוך מחשבה שאנו חסרי משמעות בתוך העולם הגדול. נדמה לנו כי שינוי בהתנהגותנו או במחשבתנו לא ישפיע על התנהלות המציאות ולפיכך "חבל" להתאמץ ולהשתפר. סיפור זה, שהופץ ברשת האינטרנט מציג תפיסה שונה של היחס תיקון אישי-תיקון עולם:
א. מה היחס המוצג בסיפור בין תיקון אישי ותיקון העולם? קשר נוסף בין תיקון עצמי ותיקון העולם מובא בסיפור הבא, שגם הוא הופץ דרך האינטרנט:
במה הוא שונה מן היחס המובא בסיפור הקודם? ג. תן/י דוג' מחייך בה שינוי שעשית בעצמך השפיע לטובה על משפחתך/סביבתך הקרובה ד. האם לשינוי זה היו "הדים" גם מעבר לסביבה הקרובה? כןלא ה. שלח/י סיפור זה ל"גלריית הסיפורים" של רשת אמי"ת |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.
"חשוב
עולמי פעל מקומי"
דרך הפעולה המקובלת כיום (בעולם כולו!) למשבר הסביבתי-חברתי הינה "חשוב עולמי פעל מקומי"
חשוב
עולמי - על כל אדם לשאוף
"לתקן את העולם כולו"- למשל לסתום את החור באוזון, לעצור את התחממות כדור הארץ
ולפתור את בעיית הפערים החברתיים.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.
"לתקן עולם במלכות שדי"
מדי יום אנו אומרים בתפילה
"לתקן עולם במלכות שדי" – אמירה המתייחסת לתיקון העולם כפי שהיהדות
רואה אותו.
א. קרא/י את הפיסקאות הבאות מתוך מאמרו של הרב בנימין סגל : כיצד מציג הרב סגל את הקשר בין תיקון אישי ותיקון עולם סביבתי-חברתי ? ב. במה הדבר מחייב אותנו במישור האישי?
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.
קריאה לפעולה אנו עומדים עכשיו בפתח חודש אלול – חודש הקורא לנו לעסוק בתיקון אישי. זה הזמן לבחון את עצמנו ואת מעשינו ולקבל על עצמנו לשנות דרכינו ולהשתפר. התחום החברתי- סביבתי הינו תחום מרכזי בו עלינו "להתעורר" – לצאת מהקיבעון ומהתפיסות המקובלות של "אין מה לעשות" , "אין זמן " ו"אין כוח" . כל שינוי אישי יכול להוביל לשינוי כללי ולתיקון ממשי. לפי תפיסת היהדות חובתו של כל יהודי לעסוק בתיקון עולם - הפיכת העולם כולו למקום טוב, צודק ומרומם. חודש אלול הינו הזמן הטוב ביותר להתחיל , אפילו אם זה רק שינוי קטן, ברמה המקומית – בבית הספר. למשל, אם נחליט להימנע מאלימות מילולית במפגשים בבית הספר ולהאיר פנים לכל אדם - בהתחלה השינוי יהיה בנו בלבד, ופעמים רבות יפגעו בנו בלי שנחזיר פגיעה. הדבר יראה כאילו אנחנו פועלים לשווא . אך, לאט לאט , יתחילו תלמידים נוספים לנהוג כמונו ולהאיר פנים לכל תלמיד. בהתחלה יהיו אלו חברינו, שיודעים על החלטתנו ולומדים מאיתנו, אך מהר מאוד יצטרפו גם אלו שפגעו בנו, כי כשיש אווירה טובה "פראייר" הוא זה שהורס אותה. מתוך שיפור האווירה בבית הספר יחזרו התלמידים הביתה כשהם רגועים יותר ויתייחסו בכבוד גם אל אחיהם ומשפחותיהם. שינוי האווירה בבית ישפיע על ההורים במקום העבודה ועל האחים בבתי הספר שלהם. וכן הלאה. כך, כתוצאה מהחלטה אישית עשוייה להשתנות האווירה בשכונה (או בעיר) כולה. להלן מספר רעיונות ל"תיקון אישי " ברמת בית הספר – מקם את עצמך ביחס לנושאים אלו, והכנס אותם לשגרה היומיומית שלך בבחינת "התעוררות" ו"תיקון אישי". מקם את עצמך ביחס לנושאים אלו, והכנס אותם לשגרה היומיומית שלך בבחינת "התעוררות" ו"תיקון אישי".
תרגיל העשרה: קרא את המאמר תיקון עולם ותיקון הנפש / פרופ' משה בנוביץ מה הקשר שמציג המאמר בין תיקון הנפש ותיקון העולם?איך מאמר זה מתקשר לתפיסה "חשוב עולמי פעל מקומי" ? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
נספחים : | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עדכון אחרון:19/08/2007 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||