בראש יהודי
                      חודש אלול – חשבון נפש  סביבתי-חברתי

 רציונל :
חודש אלול הינו החודש האחרון לחודשי השנה העברית ועם סיומו מגיע ראש השנה שהוא יום הדין לכל באי עולם. לפיכך ידוע חודש אלול כ"חודש הרחמים והסליחות" – חודש שכוחו יפה לחזרה בתשובה ולתיקון עצמי.
ימי חודש אלול נחשבים כ"ימי רצון" – ימים בהם עוזרים משמים לחוזר בתשובה ומסייעים בידיו להיטיב דרכיו. על פי המסורת בר"ח אלול אמר ה' למשה "סלחתי כדבריך" לאחר חטא העגל ומכאן כוחו המיוחד של החודש.
פעילות זו עוסקת בתיקון עצמי וסביבתי בבית הספר, בהשראת "ימי הרצון" של חודש אלול, שהם גם הימים הראשונים של שנת הלימודים.
פעילות זו יכולה לשמש כ"פעילות מקדימה" לפעילות המובאת בפרק, "מתחברים לסביבה" או כפעילות עצמאית המחליפה פעילות זו.

ימי רצון – קישור לפרק הנ"ל באתר דעת
חודש הרחמים והסליחות – קישור לאתר אמית
מתחברים לסביבה – קישור לשיעור "בית ספר ירוק".

1.  חודש אלול – זמן להתעוררות ולתיקון עצמי
היכנס/י לאתר "הזמנה לפיוט" אל הפיוט "בן אדם מה לך נרדם- הפיוט הפותח את סדר הסליחות לפי נוסח עדות המזרח .
לחץ/י על כפתור ההפעלה לשמיעת הפיוט.
קרא/י את מילות הפיוט יחד עם שמיעתו.

א.   אילו רגשות עורר בך הפיוט ?

פיוט זה הינו המלים הראשונות איתן נפגש האדם הקם משנתו ומגיע אל בית הכנסת:
בֶּן אָדָם, מַה לְּךָ נִרְדָּם !
המשורר קורא לאדם לקום, להתעורר - לא רק
מהשינה הפיזית, הממשית, אלא בעיקר מן התרדמה הרוחנית שקל מאד לשקוע בתוכה. השינה מסמלת את האדם השקוע בעצמיותו, בחומר, בחטא, לעומת מצב הערוּת המסמל את האדם המודע, המחפש ומבקש את קרבת האל ומצוי בבחינה עצמית של מקומו ומעשיו בעולם.
(מתוך האתר: הזמנה לפיוט, הסבר על הפיוט).

ב.      באיזה מצב את/ה ממקם/ת את עצמך ?
 
ישן/ה (שקוע/ה בעצמך בלבד מבחינה חומרית – לימודים, חיי חברה וכו' )
 או ער/ה (בוחן/ת כל הזמן את מקומך ומעשיך בעולם הזה מתוך רצון לתקן ולהיטיב)

שְׁפֹךְ שִׂיחָה דְּרֹשׁ סְלִיחָה מֵאֲדוֹן הָאֲדוֹנִים
רְחַץ
וּטְהַר וְאַל תְּאַחַר בְּטֶרֶם יָמִים פּוֹנִים
מנהג הסליחות בראש חודש אלול, המתקיימות בשעות הבוקר המוקדמות, נועד לעורר את האדם מבחינה רוחנית ולעודד אותו לעסוק בתיקון עצמי לפני ראש השנה – שאז הוא עומד לפני ה' בדין.

ג.      
נסה/י לחשוב  על דוגמה אישית לתחום בו אתה "ישֵן/ה"  והיית מעוניין/ת "להתעורר"
      (לדוגמא: עזרה לזולת, שמירה על הלשון, אהבה עצמית)

      במה בחרת?

     למה תחום זה מוזנח אצלך (את/ה "ישן/ה בו") ?

     מה ישתנה בחייך אם תתעורר/י בתחום זה?

     מה ישתנה בעולם אם תתעורר
/י בתחום זה?

 

 
2. מתיקון עצמי לתיקון עולם
רבים מאיתנו מזניחים את התיקון האישי מתוך מחשבה שאנו חסרי  משמעות בתוך העולם הגדול.
נדמה לנו כי שינוי בהתנהגותנו או במחשבתנו  לא ישפיע על התנהלות המציאות ולפיכך "חבל"  להתאמץ ולהשתפר.

סיפור זה, שהופץ ברשת האינטרנט מציג תפיסה שונה של היחס תיקון אישי-תיקון עולם:
מדען אחד, חי כל הזמן מודאג מבעיות העולם, והיה נחוש בדעתו למצוא להן פתרון.
הוא העביר ימים ולילות במעבדה שלו כדי למצוא תשובות לספקות שלו
. 
יום אחד, בנו בן ה - 7 פלש למקום ההתבודדות שלו, נחוש לעזור לו בעבודתו.
המדען, עצבני בגלל ההפרעה, רצה שהילד ילך למקום אחר.
כשראה שזה בלתי אפשרי להוציא אותו משם
, חיפש משהו שיוכל לספק לילד תעסוקה ויסיח את דעתו
הוא הוציא מאיזו חוברת דף עם מפת העולם, גזר אותה להמון חתיכות, נתן לילד יחד עם גליל נייר דבק  ואמר לו:
"אתה אוהב פאזלים, נכון? אז אני אתן לך את העולם – לתקן.
הנה העולם כולו מפורק, נראה אם אתה יכול לתקן.  תעשה את זה לבד לבד
".  
הוא חשב שלילד ייקח ימים עד שיצליח להרכיב את המפה, אבל כמה שעות לאחר מכן, כבר שמע את קולו של בנו קורא לו ברוגע:
"אבא, סיימתי, הצלחתי להרכיב הכל
". 
בהתחלה, האב לא האמין: זה לא ייתכן, שבגיל שבע יוכל הילד להרכיב מחדש מפה שמימיו לא ראה !!!
אבל הוא הניח את רשימותיו וניגש לבנו, כשהוא בטוח שהוא הולך לראות עבודה מבולגנת
... 
להפתעתו, המפה הייתה מושלמת, כל החתיכות היו במקומן.
איך זה ייתכן? איך הוא עשה את זה?
"אתה לא ידעת איך נראה העולם", אמר המדען לבנו, "איך הצלחת"?

"
אבא", אמר לו הילד, " אמנם  לא ידעתי איך נראה העולם, אבל כאשר תלשת את הדף מן החוברת, ראיתי שבצדו השני יש תמונה של אדם.
כשנתת לי את העולם לתקן
, ניסיתי, אבל לא הצלחתי.
זה היה הרגע שבו נזכרתי בתמונה של האדם מהצד השני
, הפכתי את כל החתיכות, והתחלתי לתקן את האדם, שאני יודע איך הוא אמור להיות. כשהצלחתי לתקן את האדם, הפכתי אותו, וראיתי שהצלחתי לתקן את העולם".  
 

א. 
מה היחס המוצג בסיפור בין תיקון אישי ותיקון העולם?

 

קשר נוסף בין תיקון עצמי ותיקון העולם מובא בסיפור הבא, שגם הוא הופץ דרך האינטרנט:  
בשנת 1100 נכתב על ידי נזיר אלמוני:
 
"כאשר הייתי צעיר, רציתי לשנות את העולם.
v גיליתי שקשה לשנות את העולם, אז ניסיתי לשנות את העם שלי.
.vכאשר ראיתי שאיני יכול לשנות את העם, התחלתי להתרכז בשינוי העיר שלי.
v לא הצלחתי לשנות את העיר וכאדם מבוגר יותר, ניסיתי לשנות את המשפחה שלי.
היום, כשאני כבר זקן, אני מבין כי הדבר היחיד שאני יכול לשנות זה את עצמי,
ולפתע אני מבין כי אם לפני הרבה זמן הייתי משנה את עצמי,
הייתי עושה הבדל עם משפחתי
והייתי עושה הבדל בעירי

.
ההשפעה שלי הייתה יכולה לשנות את עמי ואז באמת הייתי משנה את העולם ".
ב.   מה היחס בין התיקון האישי ותיקון העולם המוצג בסיפור זה?
במה הוא שונה מן היחס המובא בסיפור הקודם?

ג.    תן/י דוג' מחייך בה שינוי שעשית בעצמך השפיע לטובה על משפחתך/סביבתך הקרובה

ד.  האם לשינוי זה היו "הדים" גם מעבר לסביבה הקרובה?
כןלא
ה. שלח/י סיפור זה ל"גלריית הסיפורים" של רשת אמי"ת
3. "חשוב עולמי פעל מקומי"
דרך הפעולה  המקובלת כיום (בעולם כולו!) למשבר הסביבתי-חברתי הינה "חשוב עולמי פעל מקומי"

חשוב עולמי - על כל אדם לשאוף "לתקן את העולם כולו"- למשל לסתום את החור באוזון, לעצור את התחממות כדור הארץ ולפתור את בעיית הפערים החברתיים.
פעל מקומי - דרך הפעולה היא אישית– למשל להימנע משימוש בחומרים שיוצרים חור באוזון, לחסוך בחשמל ולארגן אירועים קהילתיים בשכונה .

השינויים שנעשה בהתנהגותנו ברמה האישית יובילו ל"תיקון העולם" גם על ידי זה שהם יצטרפו לשינויים שעושים אנשים אחרים וגם על ידי זה שהם ישפיעו על אצל אנשים וגופים שונים להשתנות.

א.      האם גישת "חשוב עלמי פעל מקומי" קשורה לסיפורים בסעיף 2 ?
איך היא קשורה לכל סיפור?

ב.      האם את/ה רואה קשר בין גישה זו ובין  הדרישה להתעוררות בסעיף 1 ?

 

4.      "לתקן עולם במלכות שדי"

מדי יום אנו אומרים בתפילה "לתקן עולם במלכות שדי" – אמירה המתייחסת לתיקון העולם כפי שהיהדות רואה אותו.
על כך כותב הרב בנימין סגל :

"מקורותינו (בניגוד לכל יתר התרבויות העתיקות), מציינים את מקומו של בן-אדם כשותף זעיר של הקב"ה, היצור העילאי בעולם הזה.
לכן נברא האדם בסוף, בשיא הבריאה – ע"מ לשמור על גן העדן ולעבדה.

את האדם בנה הקב"ה בעצמו כך: "וַתְּחַסְּרֵהוּ מְּעַט, מֵאֱלֹהִים; וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ." (תהילים ח:ו).
חובותיו מקבילות למעמדו, ועל כן עליו לדאוג שכל מעשיו ישקפו את מקומו בעולם:
"בשבילי נברא העולם" (סנהדרין ד:ה). ואסור לאדם לחשוב את עצמו למשהו מיוחד.
באותה המשנה (סנהדרין) מדגישים שהאדם (הראשון) נברא יחיד, שלא יעיז אחד מצאצאיו לאמור כלפי שכנו "אבי גדול מאביך".

במישור היהודי, הרי היהדות מחייבת את אותו היחיד לחיות חיים ערכיים. על עם ישראל להיות "גוי קדוש".
את החובה הזאת מתרגמים מקורותנו לדרישות מעשיות, ובעיקר בתחום שבין אדם לחברו.
על היחיד לעשות משפט, לרחם, לתמוך בעני, לתת צדקה, לחתן את הכלה, ללוות את המת, לדאוג לגר וכו' - וכל כלל כזה מתורגם גם לדרישות מפורטות.  
כעבור הרבה דורות, המציאו ביטוי מוצלח ביותר למכלול המעשים האלה – "לתקן עולם במלכות שדי."
לשותף הזעיר יש כוח להשיב את העולם לטוהרתו"
 
א.   קרא/י את הפיסקאות הבאות מתוך מאמרו של הרב בנימין סגל :

כיצד מציג הרב סגל את הקשר בין תיקון אישי ותיקון עולם סביבתי-חברתי ?

ב.     
במה הדבר מחייב אותנו במישור האישי?

 

5.      קריאה לפעולה
אנו עומדים עכשיו בפתח חודש אלול – חודש הקורא לנו לעסוק בתיקון אישי.
זה הזמן לבחון את עצמנו ואת מעשינו ולקבל על עצמנו לשנות דרכינו ולהשתפר.
התחום החברתי- סביבתי הינו תחום מרכזי בו עלינו "להתעורר" –
 לצאת מהקיבעון ומהתפיסות המקובלות של "אין מה לעשות" , "אין זמן " ו"אין כוח" .
כל שינוי אישי יכול להוביל לשינוי כללי ולתיקון ממשי.

לפי תפיסת היהדות חובתו של כל יהודי לעסוק בתיקון עולם -
הפיכת העולם כולו למקום טוב, צודק ומרומם. חודש אלול הינו הזמן הטוב ביותר להתחיל ,
אפילו אם זה רק שינוי קטן, ברמה המקומית – בבית הספר.

למשל, אם נחליט להימנע מאלימות מילולית במפגשים בבית הספר ולהאיר פנים לכל אדם -
בהתחלה השינוי יהיה בנו בלבד, ופעמים רבות יפגעו בנו בלי שנחזיר פגיעה.
הדבר יראה כאילו אנחנו פועלים לשווא .
אך, לאט לאט , יתחילו תלמידים נוספים לנהוג כמונו ולהאיר פנים לכל תלמיד.
בהתחלה יהיו אלו חברינו, שיודעים על החלטתנו ולומדים מאיתנו, אך מהר מאוד יצטרפו גם אלו שפגעו בנו, כי כשיש אווירה טובה "פראייר" הוא זה שהורס אותה.
מתוך שיפור האווירה בבית הספר יחזרו התלמידים הביתה כשהם רגועים יותר ויתייחסו בכבוד גם אל אחיהם ומשפחותיהם.
שינוי האווירה בבית ישפיע על ההורים במקום העבודה ועל האחים בבתי הספר שלהם.
וכן הלאה.
כך, כתוצאה מהחלטה אישית עשוייה להשתנות האווירה בשכונה (או בעיר) כולה.

להלן מספר רעיונות ל"תיקון אישי " ברמת בית הספר – מקם את עצמך ביחס לנושאים אלו, והכנס אותם לשגרה היומיומית שלך בבחינת "התעוררות" ו"תיקון אישי".

מקם את עצמך ביחס לנושאים אלו, והכנס אותם לשגרה היומיומית שלך בבחינת "התעוררות" ו"תיקון אישי".
 

לקיחת אחריות אישית על הסביבה בבית הספר

ער
 
(מודע לעניין ומקיים אותו)

ישֵן
(עדיין) 

ביני ובין סביבתי

אני משתמש בפח מיחזור הנייר בבית הספר (ליד מכונת הצילום)

אני מגיע לבית הספר בכלי רכב לא מזהם (ברגל או באופניים)

איני משליך פסולת בחצר בית הספר

בטיולים אני מקפיד על השארת המקום כפי שהגעתי אליו (או יותר טוב)

אני לא לובש מותגים

אני חוסך במים בשירותים/ברזיות בבית הספר

אם אני רואה מפגע סביבתי (צינור מפוצץ, ברז מטפטף) אני מדווח על כך

ביני ובין חברי

אני מקפיד לא לנהוג באלימות כלפי הסובבים אותי (גם מילולית!)

אני נותן כבוד למי שנמצא מולי יותר מלמי שמתקשר אלי לסלולארי

ביקרתי בביתם של רֹב בני כיתתי

אני מתנדב באופן קבוע

אני פעיל בוועדות השונות בבית הספר להובלת נושאים החשובים לי

 

תרגיל העשרה:

קרא את המאמר תיקון עולם ותיקון הנפש / פרופ' משה בנוביץ

מה הקשר שמציג המאמר בין תיקון הנפש ותיקון העולם?

איך מאמר זה מתקשר לתפיסה "חשוב עולמי פעל מקומי" ?

 

נספחים :
תיקון העולם- שלח לחבר 
ניתן להוסיף תגובות

עדכון אחרון:19/08/2007