מתחברים לסביבה -  "החיים בזבל" – פסולת וזיהום הסביבה.  



רציונאל:
 

אחד הביטויים של החברה הצרכנית בה אנו חיים כיום הינו ניצול יתר של משאבי כדור הארץ מחד, וייצור כמויות גדולות של פסולת מאידך.
כדור הארץ אינו ערוך לא לקצב כריית המשאבים, המהיר מקצב התחדשותם, ולא לקליטת הפסולת והמזהמים, שהמערכת הטבעית פעמים רבות לא מסוגלת להתמודד עמם.

שיעור זה יעסוק בנושאים אלו ויוביל את התלמידים למן הבנת הבעיה עד לאימוץ רעיונות לפתרונות ברמת היחיד והיחד.

קבוצת יעד: חטיבה עליונה 





1. אשנב לנושא:
 
צפה/צפי  במצגת בנושא שקיות הפלסטיק

א. לאיזה נזק סביבתי גורם עצם ייצור שקיות הניילון ?
ב.לאילו נזקים סביבתיים גורמת השלכת שקיות הניילון לאחר השימוש?

ג.
 כיצד כל אחד מאיתנו יכול להתגייס לפתרון הבעיה?

ד. מה, על פי המצגת,  צריך להיות תפקיד המדינה בפתרון בעיית שקיות הפלסטיק?

המצגת של שקיות הפלסטיק מציגה בפנינו דוגמה לאחת הבעיות המרכזיות העומדות בפני האנושות על פני כדור הארץ – ניצול יתר של משאבים מחד וייצור כמויות גדולות של פסולת מאידך. אנחנו משתמשים במשאבי כדור הארץ לייצור מוצרים ממינים שונים ומשליכים את השאריות לפח או למזבלות  – מבלי לתת את תשומת הלב לכך שהן משאבי כדור הארץ והן היכולת שלו לקלוט פסולת מוגבלים וסופיים, וייתכן מאוד שאנחנו מתקרבים אל נקודת האל חזור ...   
 









2. לפניך זמני התכלות של חומרים המרכיבים פסולת ביתית.
א. התאימו בין  החומר לזמן ההתפרקות שלו, וגלו בתמורה האם ניתן למחזר אותו .

החומר זמן ההתפרקות בטבע חומר הגלם האם ניתן למחזר
שיירי מזון (כל מה שאנחנו אוכלים) חומר אורגני
נייר וקרטון (דפים, אריזות) עץ
שאריות בדים מכותנה (בגדים ישנים) חומר אורגני
 
עץ (עפרון, מקל של מטאטא עץ
פח (פחיות ושימורים) מתכת
אלומיניום (פחיות שתייה) עפרת אלומיניום, לא מחלידה
פלסטיק וניילון (בקבוקים , שקיות) נפט
חיתול חד פעמי
 
נפט, עץ
זכוכית (בקבוקים)
 
חול מותך בטמפרטורה גבוהה מאוד
קלקר (כוסות חד פעמיות, אריזת גלידה)
 
נפט

 







3.      רק בישראל  -  עובדות ומספרים.
 לפניך רשימת עובדות הקשורות להרגלי השלכת הפסולת בישראל  .
קרא/י את ההיגדים הבאים וענה/עני נכון/לא נכון.
א
. מדי שנה זורק הישראלי הממוצע יותר פסולת מבשנה שלפניה
נכון
לא נכון


2.
הפסולת הביתית בישראל הינה ברובה אורגנית, ולכן מתכלה מעצמה
נכון
לא נכון


3.  ישראלי עירוני מייצר בממוצע מייצר 1.5 ק"ד פסולת ביום
נכון
לא נכון


4.
אריזות של מוצרים הינן מרכיב זניח בפסולת בישראל
נכון
לא נכון

4.  אז מה לעשות ?

העקרון הבסיסי ביותר של הפחתת הפסולת קובע שלושה שלבים עיקריים,
אשר באנגלית נקראים שלושת ה
R-ים :


(לחצו על הכותרת)

1. Reduce : הפחתה במקור – פשוט לקנות פחות 

הדרך היעילה ביותר להפחתת המחיר הסביבתי של המוצרים שאנו צורכים הינה להפחית במקור - צמצום צריכה והקפדה על צריכת מצרכים המייצרים פחות פסולת.
הפחתה במקור זה למשל:
 קניית רק מה שאנחנו באמת צריכים.
צמצום השימוש באריזות - לא לקנות מוצרים הארוזים אריזה מעל אריזה.
תיקון מוצרים במקום זריקתם וקניית חדשים
חסכון באנרגיה (כולל בתחבורה)
העדפת מוצרים שיחזיקו מעמד זמן רב.
קניית תוצרת מקומית - שעברה פחות קילומטראז'  וגרמה לפחות זיהום ובזבוז של דלק.

 

2. Reuse: להשתמש שוב

3. Recycle למחזר  

 
א. איזה מבין שלושת ה
Rים 
חוסך את העומס הסביבתי של הייצור עצמו

מתמקד בשלב שאחרי הפיכת המוצר לפסולת


קורה לפעמים באופן טבעי בתוך המשפחה


 ב. מה משותף לשלושת הR ים
:
הם מובילים להפחתה בכמויות הפסולת הנשלחות להטמנה או לשריפה
הם מעודדים חיים לפי צרכינו האמיתיים תוך התחשבות בסביבה
הם ניתנים ליישום על ידי כל אחד מאיתנו
כל התשובות נכונות

 בהצלחה