בראש יהודי
בין אדם לאדמה – תפיסת עולם של קיימוּת  



רציונאל:
הקשר "אדם-אדמה" הינו קשר עתיק כימי היות האדם בעולמנו.
מאז ומעולם חיו בני האדם על פני האדמה ונהנו ממרחב מחייה וממזון.
הקשר לאדמה היה קשר ישיר וברור – האדם חי בבקתות מאדמה, גידל את מזונו מן האדמה או רעה את צאנו עליה ועם מותו נטמן בתוכה.
בדורות האחרונים אנו חווים טשטוש של הקשר הישיר אדם –אדמה.
רב אוכלוסיית העולם מתגוררת בערים בבתים רבי קומות ולא חווה קשר ישיר אל האדמה.
מי שמכניס אדמה הביתה "מלכלך את הבית בבוץ" , ומעטים הם אלו המגדלים לעצמם חלק ממזונם . 

שיעור זה יעסוק בקשר אדם-אדמה, יבחן את ההיבטים השונים של קשר זה ויציע נקודת מבט ייחודית ליחס של הדדיות  בין הצדדים – תפיסת עולם של קיימוּת  

קבוצת יעד: חטיבה עליונה
 

1. אשנב לנושא:
א. הכנס/י לאתר שיתוף התמונות  והתבוננ/י בתמונות בקטגוריית "אדמה":
א.1. לאיזו תמונה התחברת במיוחד
?  

א.2. האם יש לך רעיון מדוע התחברת דווקא לתמונה זו?

ב. הכנס/י לאותו אתר לתמונות בקטגוריה "אנשים" (אדם)
ב.1. לאיזו תמונה התחברת בקטגוריה זו ?

ב.2. האם יש לדעתך קשר בין בחירותיך בשני הסעיפים?

 



2. אהבת האדמה :
כולנו חיים על פני האדמה, מפיקים ממנה את מזוננו ובונים בה את בתינו.
אעפ"כ, לכל אחד מאיתנו יש מבט הייחודי לגבי המושג "אדמה" , מבט המכתיב הרבה מאופן התנהלותנו בעולם.
הבה נבחן מספר נקודות הסתכלות על הקשר אדם-אדמה:

 א. קרא/י את  שני השירים ומלא/י את הטבלה שאחריהם
(לחצו על הכותרת)

1. אמא אדמה / יענקל'ה רוטבליט 

היא תביט אלי טובה וחכמה
כמו בבן השב הביתה מן הדרך
תחבק אותי אליה בנשימה חמה
אמא אדמה.

היא תגיד - "אתה עייף מן המסע
אל תפחד אני חובשת את פצעיך

היא תיקח אותי אליה כשאקרא בשמה
 אמא אדמה


היא תביט אותי אלי טובה וחכמה
היא שקטה כל כך וכמו תמיד סולחת
תחבק אותי אליה בנשימה חמה
אמא אדמה.

2. שיר בוקר / נתן אלתרמן

בהרים כבר השמש מלהטת
ובעמק עוד נוצץ הטל,
אנו אוהבים אותך, מולדת,
בשמחה, בשיר ובעמל.

ממורדות הלבנון עד ים המלח
נעבור אותך במחרשות,
אנו עוד ניטע לך ונבנה לך,
אנו ניפה אותך מאד.

נלבישך שלמת בטון ומלט
ונפרוש לך מרבדי גנים,
על אדמת שדותיך הנגאלת
הדגן ירנין פעמונים.
המדבר, אנו דרך בו נחצובה,
הביצות, אנחנו ניבשן,
מה ניתן לך עוד להוד ושובע,
מה עוד לא נתנו וניתן.

בהרים, בהרים זרח אורנו,
אנו נעפילה אל ההר,
האתמול נשאר מאחורינו
אך רבה הדרך למחר.

אם קשה היא הדרך ובוגדת,
אם גם לא אחד יפול חלל,
עד עולם נאהב אותך מולדת,
אנו לך בקרב ובעמל!
  

  אמא אדמה שיר בוקר
היחס בין אדמה לאדם

איך מביעים את האהבה

מי פעיל  באהבה
 
 
 
ב. מן השירים ניתן לראות כי ישנם דרכים שונות להתייחס אל האדמה, וכי תפיסת עולמו של האדם משפיעה על מעשיו.
אדם שמאמין כי בנייה וסלילת כבישים מפארת את האדמה יפעל אחרת מן המאמין כי יש לשמור את הטבע כמות שהוא.

דונ/י עם חבריך בקבוצת הדיון לגבי היחס שלהם אל האדמה , מה הם מצפים לקבל ממנה ומה הם מעניקים לה  

 
































3. ניכור מן האדמה :
בדורות האחרונים, אנו עדים ליחס נוסף אל האדמה, שלא היה קיים בעבר- הלא הוא יחס האדישות והניכור.
אדם החש מנוכר לאדמה מתייחס אליה רק לפי רמת התועלת המיידית שהוא יכול להפיק ממנה. כאשר האנושות פועלת לפי "קוד התנהגות" שכזה הרי שהנזק לאדמה הינו עצום וגורר פגיעה בעולם כולו: 


א. קראו קטע מספרו של דניאל שליט "ספר הקניון" בו הוא ממשיל את עולמנו לקניון:
(לחצו על הכותרת)

ספר הקניון / דניאל שליט 

"הקניון הוא עולם סגור בפני עצמו. מלמטה הוא חתום ותחום בבטון – בקומות על גבי קומות של מרתפים וחניונים , ומלמעלה הוא סגור במעטה פלסטי מוצק. ובין זה לזה: עולם של מעשה ידי אדם. עולם מתוכנן, עולם נשלט, עולם מבריק, עולם מצליח.
ולכן הקניון הוא סמל ומשל לכל עולמו של האדם כיום. סגור מן הטבע שמתחתיו – האדמה , הנחלים, הימים, הצומח והחי , איתם נפגש האדם רק כמשאבים לניצול, בסרטי טבע, או בגני חיות. וכן הוא סגור מכל מציאות שמעליו, מכל מציאות שמעבר לו, ובודאי מן המציאות הרוחנית, הבוראת, האלוהית, שאותה אין הוא יודע כלל..." 


ב. קרא/י את ההיגדים הבאים הקשורים לאדמה  ובחר/י אם הם נכונים או שגויים
1. יותר מרבע מהשטח היבשתי בכדור הארץ משמשים לחקלאות :
נכון
לא נכון


2. החקלאות התעשייתית גורמת לנזק בלתי הפיך לאדמה:
נכון
לא נכון


3. ברגע שאנחנו זורקים פסולת לפח זבל ולא בחוץ, אנחנו שומרים על אדמת הארץ.
נכון
לא נכון


4. כריתת יערות הגשם הינה אחת הבעיות המשמעותיות לאדמת העולם.
נכון
לא נכון

4. קיימוּת – מאהבה רומנטית לתפיסת עולם מעשית
כפי שראינו קודם, דורנו עומד בפני אתגרים ייחודיים מול האדמה ושאר הבריות בעולמנו.
האהבה הרומנטית לאדמה, כאם או כאהובה לא מספקים דרך התנהלות ברורה מול הנזק המצטבר לעולם.
פתרון אפשרי ניתן לשאוב דווקא מן הכתובים :

א.    עיינ/י  בפסוקים הנבחרים מתוך  "פרקי שירה" המיוחסים לדוד ולשלמה
 (כבר התוודענו אליהם בפעילות של חודש תשרי) :
שָׁמַיִם אוֹמְרִים:הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ (תהילים יט ב)
אֶרֶץ אוֹמֶרֶת:לְדָוִד מִזְמוֹר לַיי הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָּה: (תהילים כד א)...
שָׂדוֹת אוֹמְרִים:יי בְּחָכְמָה יָסַד אָרֶץ כּוֹנֵן שָׁמַיִם בִּתְבוּנָה: (משלי ג יט)...
מַעְיָנוֹת אוֹמְרִים:וְשָׁרִים כְּחֹלְלִים כָּל מַעְיָנַי: (תהילים פז ז) ...
תְּאֵנָה אוֹמֶרֶת:'נֹצֵר תְּאֵנָה יֹאכַל פִּרְיָהּ : (משלי כז יח)    
רִמּוֹן אוֹמֵר :כְּפֶלַח הָרִמּוֹן רַקָּתֵךְ מִבַּעַד לְצַמָּתֵךְ: (שיר השירים ד ג)....
תַּרְנְגוֹלֶת אוֹמֶרֶת:נֹתֵן לֶחֶם לְכָל בָּשָׂר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ: (תהילים קלו כה)...
תַּנִּינִים אוֹמְרִים:הַלְלוּ אֶת יי מִן הָאָרֶץ תַּנִּינִים וְכָל תְּהֹמוֹת:) תהילים פרק קמח ז)
לִוְיָתַן אוֹמֵר:הוֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ: (תהילים פרק קלו א) ...
פִּיל אוֹמֵר:מַה גָּדְלוּ מַעֲשֶׂיךָ יי מְאֹד עָמְקוּ מַחְשְׁבֹתֶיךָ: (תהילים פרק צב ו)...
דֹּב אוֹמֵר: יִשְׂאוּ מִדְבָּר וְעָרָיו חֲ ...
שַׁבְּלוּל אוֹמֵר:כְּמוֹ שַׁבְּלוּל תֶּמֶס יַהֲלֹךְ נֵפֶל אֵשֶׁת בַּל חָזוּ שָׁמֶשׁ:  (תהילים פרק נח ט)
נְמָלָה אוֹמֶרֶת:לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם: (ספר משלי פרק ו ו(...

1. מה משותף לכל הבריות האומרות שירה בקטע:
כולם קיימים בעולם
כולם נערצים על ידי בני האדם
כולם יצורים חיים
2. מה מקום הארץ בפרקי השירה
היא בעלת מקום מרכזי וקיבלה נפח רב של פסוקים
היא בעלת מקום
זהה לכל הברואים
.
היא לא מופיעה בכלל בפרקי השירה.

פרקי השירה מדגימים כי העולם כולו מהלל את בוראו יומם וליל, בלי עדיפות לייצור זה או אחר. האדמה בפרקי השירה הינה חלק ממכלול שחברים בו האנשים, החרקים והעצים וכולו חשוב בעיני הבורא. עם זאת , כתיבת פרקי השירה מיוחסת לדוד ולשלמה, שכן רק בני האדם יכולים להעלות שירה זו על הכתב.
התבוננות שכזו על העולם מעודדת השקפת עולם  של קיימוּת :


ב. קרא/י את ההגדרות הבאות בנושא קיימות:
קיימות (sustainability) היא השקפת עולם אופטימית בעלת הבנה עמוקה שכולנו חלק ממארג החיים המזין ומקיים את כל היצורים על פני כדור הארץ
אורח חיים בר קיימא הינו  אורח חיים שלא צורך משאבי טבע בקצב מהיר יותר מן הקצב שהטבע יכול לייצר אותם מחדש
פיתוח בר קיימא  הינו פיתוח המגביל את יכולת הצמיחה שלו לפי כמות המשאבים והתחדשותם על פני כדור הארץ,  ודואג לטפח את המערכות הטבעיות שמספקות לנו ישירות או בעקיפין את מרבית המשאבים הללו.

1. יחס האדם והאדמה בתפיסת עולם של קיימות דומה ל:
יחס אב- בן
יחס אהוב- אהובה
יחס אח-אחות
2. האדמה בתפיסת עולם של קיימות הינה:
כר החיים, שאין לפגוע בה בכל מחיר
משאב טבע מרכזי החשוב הן בפני עצמו והן בשל חשיבותו לבני האדם למגורים ולמזון , ולשאר כל הצמחים ובעלי החיים.
משאב טבע שיש להפיק ממנו את המירב תוך חיפוש פתרונות טכנולוגים לשקמו.
3 . פיתוח בר קיימא מוביל אותנו
למצוא את האיזון הנכון בין שימור ופיתוח, בין צרכי האדם והאדמה
לפתח את המדינה מבחינת מבנים מרשימים ורשת כבישים משוכללת.
להשקיע בשמורות הטבע ובמינים נכחדים


השקפת  עולם של קיימוּת הינה השקפת עולם המשלבת בין אהבה פשוטה לאדמה ובין כלים מעשיים להתנהלות בעולם:
מבחינה רגשית תפיסה של קיימות  מוציאה אותנו מן הניכור והאדישות כלפי האדמה ומעודדת אותנו להתייחס אליה באהבה שהיא ראוייה לה. 
האדמה הינה הבסיס לחיים על פני כדור הארץ מבחינת מרחב מחייה ומזון כמו גם חלק ממארג החיים המקיף את כל היצורים על פני כדור הארץ .
מבחינה זו האדמה הינה אחותנו ושותפתנו למסע המופלא הזה של הקיום.
מבחינה מעשית השקפה של קיימות מעודדת אותנו לקבל החלטות בקשר לדרך בה אנו חיים מתוך שיקול דעת  המתייחס גם לשותפינו לעולם וגם לדורות הבאים של האנושות.
כולי תקווה כי נאמץ תפיסת עולם זו למען האדמה עליה אנו חיים וכדי לאפשר לילדינו לחיות אליה בשמחה.


עינט
 
קטעים להעשרה:
על הקיימות – מרכז השל
נאומו של צ'יף סיאטל

 

עדכון אחרון:09/12/2008