מקריאת המגילה ניתן
ללמוד רבות על העולם הערכי והתרבותי בו היא התקיימה. בחר/י אחד משלושת
הנושאים הבאים, למד/י אותו וענה/י על השאלות שאחריו א.היחס לשפע ולמותרות
קרא/י את תיאור המשתה
שערך המלך אחשורוש ואת פירוש חז"ל לתיאור המשתה :
"ובמלאות הימים האלה וגו' " בהשלימו הימים שעשה משתה לכל המדינות אמר אני עושה משתה לבני מקומי והביאם לחצר גנת ביתן והיתה נטועה אילנות ובשמים ועשויה כיפין עד חצי האילנות ומחופה באבנים טובות ומרגליות והאילנות מצלות אליהם:
" חור כרפס וגו' " ...שהחבלים של בוץ וארגמן והיו מקושרים בטבעות של כסף וזהב וארגמן פרוס תחת רגלי השמשים והיו מרקדין על רצפת אבנים טובות ומרגליות לפני המסובין:
"ודר"... שמואל אמר אבן טובה יש בכרכי היום ודירה שמה הושיבה באמצע סעודה והאירה להם כצהרים.
"וכלים מכלים שונים " אלא כשהוציאו כלי בית המקדש ראו אותם הכלים שהיו משתמשין בהם בהם ונשתנו.
"והשקות בכלי זהב" מי שהיה שותה בכוס זה לא היה שונה בו אלא מכניסו והוא שלו,
"ויין מלכות רב כיד המלך". אמר רב מלמד שכל אחד השקהו יין שגדול ממנו בשנים, אם היה אדם אומרים לו בן כמה שנים את אומר להם בן ארבעים שנה היה משקה אותו יין בן חמשים שנה לכך נאמר רב כיד המלך:"והשתיה כדת אין אונס" מלמד שכל אחד ואחד השקהו יין מדינתו
סמנ/י את הערכים שבאו לידי ביטוי במשתה בארמון אחשורוש :
שותפות,
מחוייבות,
שפע,
תאוות כבוד,
אהבה,
שלום,
מצויינות,
חברות,
התנשאות,
התפארות,
הבנה,
משמעותיות,
משפחתיות,
סולידאריות,
צדק. העולם הערכי הבא לידי
ביטוי בתיאור המשתה הינו עולם חומרני המעריץ את השפע והתענוגות ואת
אלו שזוכים להם. משתה אחשורוש היווה הזדמנות לחשוף בפני ההמונים את
השפע, הכמעט בלתי נתפס השורר בארמון. להמונים הותר ליהנות מן העושר
לזמן מוגבל בשיטת "חטוף כפי יכולתך", באירוע שיוכלו להתגעגע אליו
כל חייהם. כך תשתמר הערצתם למחזיקי השפע והתרפסותם לפניהם. בל נשכח
כי חלק מהרכוש שהוצג במשתה היה רכוש שנגזל מן המדינות שכבש אחשורוש
(על פי חז"ל במשתה השתמשו בכלי המקדש השדודים). איזו אסוציאציה מן החיים בימיני מעלה בכם תיאור המשתה?
העולם המערבי השרוי בשפע שמיוצר אצל ועל ידי משאבים של מדינות
העולם השלישי העניות. תאגידים ובעלי הון המרוויחים משכורת בסדר גודל של מדינה שלמה.
טקס האוסקר ושאר אירועים נוצצים של סלבריטאים שאנחנו "מציצים להם"
דרך הטלוויזיה. אחר
ב.
היחס לנשים / לחלשים בחברה.
קרא/י את סיפורה של
ושתי כפי שהוא מוצג במגילה (אסתר א' ט'-יב)
העתק/העתיקי את הפסוק המבהיר לדעתך את יחס אחשורוש והגברים
בתקופתו לנשים
כתוב/כתבי את הפסוק
במילים שלך
בתיאור המגילה אנו
רואים כי אחשורוש התייחס אל אשתו כאל חפץ יקר אותו הוא מציג
לראווה, כחלק מהתהדרותו בכל עושרו. משהיא מנסה לעמוד על דעותיה,
היא מיד מגורשת ומוחלפת באשה אחרת , שעצם דרך בחירתה (שנה שלמה של
"מכון יופי") מעיד על תפקידיה העתידיים בארמון. היחס לנשים בארמון
מעיד ככלל על יחס החברה לחלשים, שכן בפרס הקדומה נשים היו נטולות
זכויות ונמצאו בתחתית הפירמידה החברתית . איזו אסוציאציה מתרבות ימינו עולה בפניך מקריאת סיפורה של ושתי?
כל נושא הסחר בנשים וההתייחסות אליהן כמו אל סחורה.
תרבות הגוף המעודדת אנשים להרגיש כי שווים נמדד בנתונים הפיזיים
שלהם. היחס לחלשי החברה והעובדה שלא נותנים להם שום הזדמנות "להרים
ראש". אחר
ג.
יחסי הון - שלטון
קרא/י את סיפור עלייתו
לגדולה של המן והחלטתו להשמיד את היהודים:
סיפור עלייתו לגדולה
של המן במערכת שלטונית חומרנית וסובאת, מציג לנו את התייחסות בני
אותה תקופה לכוח. מרגע שהמן צובר כח, כל עבדי המלך משתחווים לו
ומתרפסים לפניו.כשמרדכי מסרב להתרשם מסממנים חיצוניים כמו כח וכסף(
ישנה יותר מדעה אחת לפיה המן היה עשיר גדול ובשל כך קירבו המלך
אליו) ההמונים מלשינים עליו, מחוסר יכולתם להתמודד עם מישהו שמתנהג
אחרת. תיאור פנייתו של המן לאחשורוש בבקשה להשמיד את עם ישראל, תוך
שהוא מבטיח "לתרום" 10,000 כיכרות כסף אל גנזך המלך, מעידה כי
השלטון במדינה הקדומה היה נתון למעשה לבעלי הממון, ששלטו על
החלטותיו של אחשורוש. איזו אסוציאציה מתרבות ימינו עולה בפניך מקריאת סיפור גדולתו של
המן? חקיקת חוקים בישראל המשרתים אינטרסים אישיים של בעלי הון
ההתרפסות של ההמונים בפני סלבריטאים ואנשים חזקים .
הדחת החבר'ה החזקים ביותר ב"הישרדות" אחר
ד.
סיכום מתוך בחינת הסעיפים
השונים ניתן לראות כי תרבות פרס העתיקה היתה תרבות שסגדה לתענוגות,
שפע, כח וכסף, גם על חשבון חלשי החברה. בכך תרבות זו מזכירה רבות
חלקים מתרבות ימינו.
אחת מן הדרכים לקרוא את
סיפור המגילה הינו כמאבק בין שני עולמות ערכים המתנגשים זה עם זה.
ואכן, מקריאה מדוקדקת במגילה ניתן לראות כי מרדכי, אסתר ושאר
היהודים הציבו בהתנהגותם מערכת ערכים יהודית אלטרנטיבית, המבטלת את
הסגידה לכח ולכסף ומציבה מולה תחושת שליחות, ייעוד, אמונה, נאמנות
וסולידאריות חברתית. א. בחר/י ערכים הנלמדים מהתנהגות היהודים במגילה.
התאם/התאימי בין
הפסוקים ובין הערכים הנלמדים מהם (אפשר יותר מערך אחד לפסוק):
ערכים לשיבוץ
:
אחריות, שליחות, הצלחה, גמישות, שלום, אתגר, שיתוף פעולה, אחדות,
מחויבות, יעילות, שוויוניות, אסתטיות, סובלנות, הנאה, פשטות,
צניעות, דבקות במטרה, צמיחה, שמחה, מצוינות, אמונה, רציונליות,
תחרותיות, יצירתיות, ביטחון עצמי, דייקנות, אופטימיות, חופש, כייף,
כח, קטנוניות, סגפנות, יושר, נדיבות, כבוד עצמי, אהבה, איכות, צדק,
תחושת ייעוד, מקצוענות, אמת, רוחניות, עצמאות, אותנטיות, הומור,
עבודת צוות, חדשנות, יושרה, נאמנות, מצוינות, יציבות,
בריאות,שאפתנות, רגישות, חמדנות, אי חמדנות, התנדבות, סיכון ,
אלטרואיזם, אמפטיות
ציווי זה ניתן לקרוא
כ"קוד" להתמודדות עם המציאות:
את ימי הפורים עושים ימי משתה ושמחה,
המזכירים את המשתה שפתח את סיפור המגילה, אך שונים ממנו בדבר
מהותי: השמחה מלווה במשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים. איזה "קוד" התנהגות מנסה מרדכי להעביר לעם היהודי לדורותיו: אין ייאוש בעולם כלל – בסוף הכל מתהפך לטובה
יש לפעול מתוך המציאות כדי לעשות טוב ה"נשק הסודי" של עם ישראל הוא אחדות וסולידאריות. כשאתה שמח, שתף אחרים בשמחתך.
כשטוב לך נסה לדאוג למי שאין לו באותו הזמן כל התשובות נכונות.