פעילות 6 : מדבר שקר תרחק

 העתקת עבודות מהאינטרנט

  אמר רבי חנינא, חותמו של הקב"ה אמת      (בבלי, שבת נ"ה, א')

מבוא כללי:
רבים אינם מבינים את הבעייתיות שבהעתקת עבודות בכלל ומהאינטרנט בפרט
הם משוכנעים, או משכנעים את עצמם, שהשגת עבודה במרמה הינה לגיטימית,
מעין שקר "קל".
בעבר גם העתקת עבודה מחבר דרשה מאמץ, כיום קל מאוד להיכנס לאתרים
המתמחים בהצעת עבודות לכל דורש, ובלחיצת מקש לקבל עותק מודפס של
עבודה שאינה שלך.

במהלך הפעילות נבהיר כי בהעתקה יש מימד של הונאת המורה, השחתת החברה
הונאה עצמית. (שהרי מטרת העבודה להשכילך ובהעתקה אתה אפילו לא נדרש
לקרוא את החומר...) וכן השחתה עצמית- הפיכת אמירת השקר וההונאה להרגל.
 

בפעילות הבאה נביא למודעות את השלכות של העתקת עבודות על אישיותכם והתנהגותכם.

 

קבוצת דיון
האם, לדעתכם, הרוב ענה בכנות על השאלות, או שמא השיבו על פי ציפיות המורה?
האם אתם מרוצים מהתשובות שניתנו בכיתה?
האם, לדעתכם, הרוב מייצג סטנדרט מוסרי הראוי לגאווה?


ב.
עיינו במקורות שלפניכם וענו על השאלות  :  

1. חשיבות היושר כלפי החברה
פסוקים ואמרות חז"ל
"לא תענה ברעך עד שקר" (שמות כ,טז)
"ולא תכחשו ולא תשקרו איש בעמיתו" (ויקרא יט,יא)
"רבן שמעון בן גמליאל אומר: על שלושה דברים העולם קיים:
 על הדין ועל האמת ועל השלום" (אבות א יז)
"כת שקרנים אינה מקבלת פני שכינה" (סוטה מב א)


א.
מה הקשר של המקורות לפעילות שלנו?

ב.
 
האם יש הלימה בין הפסיקות ההלכתיות בשו"תים לבין התוצאות
    שקיבלתם בטבלה הכיתתית? מדוע?
                                    חזור

                                                                                                                  לקבוצת הדיון

2. שקר מפני השלום
מובא בשם הרב שלמה זלמן אוירבך, שאם אורח דופק בדלת ומבקש
לשוחח עם בעל הבית, ואין בעל הבית מעוניין בכך, מותר לאשתו לומר
שאין הוא בבית מפני דרכי השלום, כדי לא להלבין את פני האורח.

א.
מה הקשר של המקורות לפעילות שלנו?

ב.
האם יש הלימה בין הפסיקות ההלכתיות בשו"תים לבין התוצאות
    שקיבלתם בטבלה הכיתתית? מדוע?
                                     חזור

                                                                                                                  לקבוצת הדיון

3. חשיבות היושר כלפי עצמי
"מאין בא השקר לאדם?
הסיבה הראשונה היא הילדות, וחסרון חינוך האבות עד שהורגל בה (בשקר).
וגם כי יזקין קשה עליו לסור ממידה רעה כזו. ובעבור זאת השקר גבר על הארץ
מאוד מאוד, והאמת נעדרת מיום ליום, חלילה. לכן מאוד מאוד צריכים הגדולים
להזהיר את הקטנים ממידה מגונה זו" (אלף המגן, מידת האמת, פ"ג).
מספרים על הרב יחזקאל לוינשטיין שפנה אליו אחד מתלמידיו ושאל:
נהוג שכשמספרים סיפור שאירע, מגזימים בתיאור העובדות ומוסיפים פרטים,
כיצד להגמל מזה?
ענה הרב שאינו מבין את השאלה.

חזר התלמיד והסביר.
שיסע הרב את התלמיד ואמר בהתרגשות:
"
הלזה אתה קורה גוזמא, הרי זה שקר?!
 אם כן אתה מבקש עצה איך לא להיות שקרן...
"

א. מה הקשר של המקורות לפעילות שלנו?

ב.
האם יש הלימה בין הפסיקות ההלכתיות בשו"תים לבין התוצאות
    שקיבלתם בטבלה הכיתתית? מדוע?
                                    חזור

                                                                                                                  לקבוצת הדיון

4. כיצד מקנים את מידת האמת?
מספר השל"ה:

"והנה פה בירושלים היה רגיל אצלי חסיד מהספרדיים, ואם היו נותנים לו
כל הון שבעולם לא היה חס וחלילה מוציא מפיו דבר שאינו אמת בבירור.
וספר לי מנהג אביו בעוד היו הוא ואחיו נערים, ובאה קובלנא שנעשה איזה
ענייין שלא כהוגן, אמר: מי שיודה על חטאו ויודה על האמת, אזי אמחל לו,
רק יזהר מהיום והלאה שלא ישנה באולתו (שלא יחזור על מעשיו).
אבל מי שיכפור, ואני אחקור ואדרוש שאחז בשקר וכפר, אזי אעשה לו עונשים
בכפלי כפליים. וכן עשה...

א. מה הקשר של המקורות לפעילות שלנו?

ב.
 
האם יש הלימה בין הפסיקות ההלכתיות בשו"תים לבין התוצאות
    שקיבלתם בטבלה הכיתתית? מדוע?
                                     חזור

                                                                                                                  לקבוצת הדיון

5. גניבת דעת של טרמפיסטים, אתר מורשת
שאלה
שלום!
כמה בחורים נמצאים בטרמפיאדה לעלות לטרמפ לכיוון ב``ש.
וכידוע, הנהג חס יותר על אדם בודד , מאשר על קבוצה שלש שלושה ארבעה.
לכן החליטו שיעמידו אחד שיוציא את היד (לבקש טרמפ) והשאר ``יתחבאו``
בתחנה. כך שהנהגים יראו רק אדם בודד שעומד, וכך אולי מישהו יעצור,
וכשהנהג יעצור, יצאו מייד כל הבחורים מהתחנה בה שהו, ויבקשו גם הם
לעלות לטרמפ.
ונמצא , שהנהג הזה אולי עצר רק בגלל שראה אדם בודד מחכה לטרמפ,
אך אילו היה רואה את כולם אולי לא היה עוצר.

א. האם יש בזה גניבת דעת (שהבחורים גנבו את דעת הנהג)
שהרי הם רצו שהנהג יראה אדם בודד שעומד, והאמת היא שהם קבוצה.
ב. מה דעת הרב בענין הזה?

תשובת הרב יובל שרלו

א. מה הקשר של המקורות לפעילות שלנו?

ב.
 
האם יש הלימה בין הפסיקות ההלכתיות בשו"תים לבין התוצאות
    שקיבלתם בטבלה הכיתתית? מדוע?
                                      חזור
                                                                                                                  לקבוצת הדיון

6. סיפור שקר , אתר כיפה
שאלה
לפני כמה שנים אמרתי לחבר איזה שקר.
אני רוצה לספר לא את האמת אבל אני פוחד שאז הוא יירד עלי בגלל זה כל הזמן,
ואולי גם יעליב אותי ליד אחרים.
זה שאני אספר לו את האמת זה לא ישנה לו את החיים או משהו כזה וזה בכלל לא
משנה לו כי גם זה שאמרתי לו את השקר זה לא שינה לו כלום.
אני חייב לספר לו את האמת?

תשובת הרב שי פירון

א. מה הקשר של המקורות לפעילות שלנו?

ב.
 
האם יש הלימה בין הפסיקות ההלכתיות בשו"תים לבין התוצאות
    שקיבלתם בטבלה הכיתתית? מדוע?
                                     חזור

                                                                                                                  לקבוצת הדיון

7. לומר לא בודאות כשמתלבטים-מורשת
שאלה

שלום!
מה דעת הרב:
ראובן שואל את שמעון: אתה נוסע הביתה?
עונה שמעון: לא! (
בטון ודאי כזה) והאמת היא שהוא כעת מתלבט אם לנסוע או לא.
הערה: לראובן אין שום נפק``מ מזה. אלא רק נפק``מ של סקרנות.
מה דעת הרב בזה? ומדוע?
תודה!!
תשובת הרב יובל שרלו

א. מה הקשר של המקורות לפעילות שלנו?

ב.
 
האם יש הלימה בין הפסיקות ההלכתיות בשו"תים לבין התוצאות
    שקיבלתם בטבלה הכיתתית? מדוע?
                                      חזור

                                                                                                                  לקבוצת הדיון

8. חזרה בתשובה מהעתקה-כיפה
שאלה

העתקתי, יש לי יסורי מצפון .
מה לעשות?
תשובת הרב שי פירון

א. מה הקשר של המקורות לפעילות שלנו?

ב.
 
האם יש הלימה בין הפסיקות ההלכתיות בשו"תים לבין התוצאות
    שקיבלתם בטבלה הכיתתית? מדוע?
                                       חזור

                                                                                                                  לקבוצת הדיון

9. העתקת עבודות-מורשת
שאלה
קיבלתי עבודה מחבר שלי, את העבודה הזאת כתב חבר שלו.
החבר שלו אינו יודע מכך. עבודה זו היא עזר בשבילי לכתיבת עבודה באותו נושא.
האם זאת העתקה???
תשובת הרב יובל שרלו

א. מה הקשר של המקורות לפעילות שלנו?

ב.
 
האם יש הלימה בין הפסיקות ההלכתיות בשו"תים לבין התוצאות
    שקיבלתם בטבלה הכיתתית? מדוע?
                                      חזור

                                                                                                                  לקבוצת הדיון

10. העתקה במבחנים-מורשת
שאלה א'
שלום לכבוד הרב
האם כבודו יכול למנות לי את הסיבות למה אסור להעתיק במבחנים?
ובתודה מראש
. 
תשובת הרב יוסף אלנקווה

א. מה הקשר של המקורות לפעילות שלנו?

ב.
 
האם יש הלימה בין הפסיקות ההלכתיות בשו"תים לבין התוצאות
    שקיבלתם בטבלה הכיתתית? מדוע?

11. העתקה במבחנים-כיפה
שאלה ב'
שלום וברכה!
קודם כל רציתי להודות מקרב לב על כל עבודתכם החשובה באתר. יישר כח גדול!
השאלה מאוד מאוד דחופה כי המתכונת שלי ביום ראשון!
ועכשיו לשאלה: אולי השאלה תראה שתשובתה ברורה מראש אבל אם תוכל אבקש
להתייחס לזה בכובד ראש ובהבנה.
אני נמצא לצערי במקום שבו העתקות במבחנים זה דבר שבשגרה ולא להעתיק נחשב
"לא נורמלי" כמעט. כל המורים יודעים שמעתיקים ומעלימים עין.
ב"ה כבר לפחות 4 שנים שלא העתקתי אף מילה אחת באף מבחן.
השנה המצב הרבה יותר מסובך:אני ניגש לבגרות וציוני במתכונת קובע לי את המגן.
כמעט כולם מעתיקים במתמטיקה ומקבלים ציונים מאוד גבוהים,גם המורה יודע שכולם
מעתיקים ולא ממש מזיז לו. אני לעומת זאת לא העתקתי באף מבחן ב"ה אבל ציוניי לא משהו.
ביום א' יש לי מתכונת ואני שואל בשיא הרצינות: אולי פה אין בכלל גניבת דעת,
קודם כל למורה בכלל לא מזיז אז אני לא גונב את דעתו! והדבר שהרבה יותר חשוב-
שכל המגן זה דבר יחסי. ז"א אם אני מקבל 50 וכולם גם 50 אז אקבל מגן טוב, אבל אם
כולם מקבלים 100 מהעתקות ואני 50 זה ממש לא הוגן.
למה אני צריך להידפק??? אולי במקרה כזה יהיה מותר לי להעתיק.
אחרי הכל המטרה פה מאוד חשובה!
מצטער אם הארכתי מדי ומצפה לתשובה בהקדם תודה רבה רבה!!
תשובת הרב שמואל אליהו
א. מה הקשר של המקורות לפעילות שלנו?

ב.
 
האם יש הלימה בין הפסיקות ההלכתיות בשו"תים לבין התוצאות
    שקיבלתם בטבלה הכיתתית? מדוע?
                                      חזור

                                                                                                                  לקבוצת הדיון

12. העתקה במבחנים-מורשת
שאלה ג'
שלום כבוד הרב!
האם העתקה במבחן היא משום גזל דעת, והאם היא שווה באיסורה וברמתה לגזל רכוש?
האם מותר לי לתת לאנשים אחרים להעתיק ממני, או שזה אסור מאיזושהי בחינה?
תודה רבה, ויישר כוח על כל מה שאתם עושים באתר הזה.
תשובת הרב יובל שרלו

א. מה הקשר של המקורות לפעילות שלנו?

ב.
 
האם יש הלימה בין הפסיקות ההלכתיות בשו"תים לבין התוצאות
    שקיבלתם בטבלה הכיתתית? מדוע?
                                      חזור

                                                                                                                  לקבוצת הדיון

13. העתקה במבחנים-מורשת
שאלה ד'
לכבוד הרב שלום,
ברצוני לשאול שני שאלות בנוגע להעתקות במבחן:
א) ידוע לי , שאסור להעתיק במבחנים, אבל מה עם מקרה שבו חבר מבקש ממני
לתת לו להעתיק, האם לתת לו? כי אולי אחרי זה הוא יעשה עלי חרם ויתעצבן
עלי מאוד ואני אגרום לו לחטוא? ומה בנוגע לשיעורי בית?
האם מותר לתת להעתיק שיעורי בית, בעוד שאני יודע שהחבר יכעס וירכל עלי
אם אני לא יביא לו להעתיק?
ב) במקרה שאני עושה מבחן, ושמעתי בלי כונה תשובות שאנשים לוחשים אחד
לשני, האם יהיה מותר לי לכתוב את התשובות שהם אמרו?
ואם לא, אז מה יהיה במקרה שאני שכחתי תשובה והם רק הזכירו לי אותה?
ומה יהיה במקרה שאני אולי הייתי יודע את התשובה מבלי שהם יגידו אותה?
וגם במקרה שאני לא הבנתי את השאלה במבחן ולפי התשובה ששמעתי הבנתי
אותה ובאמת ידעתי את התשובה?
תשובת הרב יובל שרלו

א. מה הקשר של המקורות לפעילות שלנו?

ב.
 
האם יש הלימה בין הפסיקות ההלכתיות בשו"תים לבין התוצאות
    שקיבלתם בטבלה הכיתתית? מדוע?
                                   חזור

                                                                                                                  לקבוצת הדיון

 קבוצת דיון
בעקבות המקורות שקראתם, באילו מהנושאים עליהם עניתם בסקר בתחילת הפעילות הייתם רוצים לראות שינוי? במי תלוי השינוי? האם הוא יכול להצליח?
 

האם יש לכם דוגמאות נוספות לנושא?
הנכם מוזמנים לחלוק עם חבריכם בכתה.

כתבו אלינו- internet@amit.org.il 

  עדכון אחרון