פעילות מס' 10: על מי האחריות?

" דבר מוכרח הוא, שיסגל האדם לעצמו את המוסר הטבעי והפשוט,
ועל גביו יבנה את כל מעלות רוחו העליונות"
(
אורות הקודש ג', ראש דבר כ"ז )
                        

 

פעילות זו הינה האחרונה בסדרת הפעילויות המיועדות להכשיר אותנו להיות צרכנים נבונים של "רשת האינטרנט".
לאחר שהכרנו סוגיות חינוכיות שונות, חלקן נובעות מאופי האתרים וחלקן מהאפשרויות השונות שיש ברשת, הגיע הזמן לנסות ולסכם את התהליך שעברנו, לראות מה הפקנו ומה אנו "
לוקחים איתנו צידה לדרך".

בפעילות זו יהיה עליכם להחליט מהן הנורמות הראויות
               לגלישה באינטרנט.
               נעשה זאת בדרך של ניתוח אירועים מחיי בית הספר
 
              ובניית תקנון או הסכם כתתי.

אירוע מס' 1
חיים הוריד מהאינטרנט משחק מחשב
FIFA 2002 ושיחק בו לקראת
סוף שיעור מחשבים.
כשהמורה בקשה ממנו להפסיק, ענה לה שהוא סיים את המטלה שבקשה,
וזו זכותו לשחק.

מהי הבעיה המוצגת באירוע?

 על מי מוטלת האחריות לפתרון הבעיה?

 האם יש דברים שהם בתחום אחריותכם?

אירוע מס' 2
לירון פתחה את תיבת הדואר האלקטרוני שלה ונדהמה לראות שקבלה
קובץ מגיל, שמחק לה את המחשב.
התברר שגיל התרגז, כאשר גילה שחדרו לו למחשב, ולכן שלח בכעסו
את הקובץ ההרסני, לכל מי שהיה רשום בספר הכתובות שלו.

מהי הבעיה המוצגת באירוע?

 על מי מוטלת האחריות לפתרון הבעיה?

 האם יש דברים שהם בתחום אחריותכם?

אירוע מס' 3
במסגרת צ'אט שבו אילת משתתפת קבוע, נכנס משתתף חדש והחל
לשוחח בשפה לא נקייה ובניגוד לכללים שקבעו ביניהם חברי הציאט.
המשתתף טען, שהוא אורח מזדמן ולכן כללי הצ'אט לא חלים עליו.
התפתח ויכוח עם מנהל הצ'אט, האם עליו לנתק את המשתתף המעצבן.

מהי הבעיה המוצגת באירוע?

 על מי מוטלת האחריות לפתרון הבעיה?

 האם יש דברים שהם בתחום אחריותכם?

אירוע מס' 4
במהלך שיעור אזרחות, שהתנהל במעבדת המחשבים בבית הספר,
הפנתה מורה את התלמידים לקבוצת דיון העוסקת בגבולות הדמוקרטיה.
אחד התלמידים כתב בפורום דברים גזעניים ומעליבים ואף הפנה את
המשתתפים לאתר של "כהנא חי" לחיזוק עמדתו.

מהי הבעיה המוצגת באירוע?

 על מי מוטלת האחריות לפתרון הבעיה?

 האם יש דברים שהם בתחום אחריותכם?

אירוע מס' 5
יוסי רכש משחק מחשב חדש בכסף רב.
חבריו לכיתה בקשו ממנו להעתיקו.
יוסי ניסה להתחמק, וחבריו הטילו עליו חרם.

מהי הבעיה המוצגת באירוע?

 על מי מוטלת האחריות לפתרון הבעיה?

 האם יש דברים שהם בתחום אחריותכם?

אירוע מס' 6
דליה הצליחה לפרוץ את ההגנה של תוכנה גרפית, שמתרגלים בה
לקראת הבגרות.
דליה הציעה לחבריה להעתיק ממנה את התוכנה
החופשית כדי שיוכלו לתרגל בבית.
לאחר מספר ימים יוסי סיפר לדליה שהוא מעצב 'סטיקרים' בעזרת
התוכנהומוכר אותם לחנויות.
דליה כעסה עליו ואמרה לו, שלא הרשתה לעשות רווחים מהתוכנה
הלא חוקית.
יוסי ענה לה שגם היא שגתה במעשיה.
מהי הבעיה המוצגת באירוע?

 על מי מוטלת האחריות לפתרון הבעיה?

 האם יש דברים שהם בתחום אחריותכם?

אירוע מס' 7
תלמידי כיתה ט' בנו אתר בית ספרי "מסוג אחר".
מטרת האתר, כפי שהוצגה בדף הבית, לספר לתלמידים את כל מה
שלא ידעו ולא שאלו.
בדפי האתר ניתן היה למצוא אלפון טלפונים ופלאפונים, סיפורים על
בעיות אישיות של תלמידים ומורים ללא רשות, אירועים מביכים שקרו
למורים בבית הספר ומחוצה לו ועוד.
תלמידי כיתה י' החליטו לצאת למאבק נגד האתר ופרסמו על לוחות
המודעות בבית הספר כרוזים נגד כיתות ט'.

מהי הבעיה המוצגת באירוע?

 על מי מוטלת האחריות לפתרון הבעיה?

 האם יש דברים שהם בתחום אחריותכם?

אירוע מס' 8
מנהל בית הספר "שמן טוב" שמע שבקבוצות דיון של אתרים שונים
ישנן הודעות בשם "
נציגות של תלמידי ביה"ס שמן טוב". ההודעות הכילו
השמצות למבקרים באתר וביטויי גנאי כנגד צוות בית הספר.
המנהל ביקש מתלמידי ביה"ס לברר מי מפיץ את ההודעות כדי להפסיק
את מעשיו.
תלמידים רבים חששו לשתף פעולה עם הנהלת ביה"ס חלקם, טענו שאין
רע בכך, כי כולם יודעים שזה לא רציני אלא רק "
בדיחה".
מהי הבעיה המוצגת באירוע?

 על מי מוטלת האחריות לפתרון הבעיה?

 האם יש דברים שהם בתחום אחריותכם?

אירוע מס' 9
אתר "חן וצדק" פתח צ'אט בעל כללי התנהגות נוקשים. אחד הכללים קבע,
שיש להזדהות בשם אמיתי בלבד.
בין המצ'וטטים התפתח ויכוח, האם הדרישה נכונה.
האם אין זו דרישה מוטעית לדרוש חשיפה של הכותב, הרי כך, לפעמים,
הוא לא מביע את דעתו האמיתית.

מהי הבעיה המוצגת באירוע?

 על מי מוטלת האחריות לפתרון הבעיה?

 האם יש דברים שהם בתחום אחריותכם?

אירוע מס' 10
ציפי באה בבוקר לבית הספר, וספרה לכולם בשמחה, שהצליחה לחדור
מהבית למערכת המנב"ס של בית הספר.
התברר שביה"ס מאפשר למורים להקליד ציונים דרך האינטרנט, וכך
מערכת המנב"ס חשופה לחדירות. התעורר ויכוח האם יש פגם במעשה,
או שההנהלה אשמה על שאפשרה גישה למערכת הנתונים דרך האינטרנט.
מהי הבעיה המוצגת באירוע?

 על מי מוטלת האחריות לפתרון הבעיה?

 האם יש דברים שהם בתחום אחריותכם?

אירוע מס' 11
שירה שלחה לאשר מכתב שרשרת שקיבלה מכתובת לא ידועה,
בתוספת האזהרות על האסונות שיקרו אם לא יפיץ את המכתב.
למחרת בא אשר לבית ספר והחל ללעוג לשירה, שהיא מאמינה
בשטויות ומפיצה זבל שמפריע לכולם.
מהי הבעיה המוצגת באירוע?

 על מי מוטלת האחריות לפתרון הבעיה?

 האם יש דברים שהם בתחום אחריותכם?

  אירוע מס' 12
בחדר המחשבים בבית ספר "השומר" שיבץ מישהו במסכי הפתיחה
של כל המחשבים תמונות פורנוגרפיות.
אחראית החדר הודיעה שלא תתן לאף לא תלמיד אחד להיכנס לחדר,
עד שעושה המעשה יבוא ויודה.
תלמידי כיתה יא כעסו על העונש הקבוצתי וטענו שהם לא היו שותפים
ואינם יודעים מי עשה זאת.
מהי הבעיה המוצגת באירוע?

 על מי מוטלת האחריות לפתרון הבעיה?

 האם יש דברים שהם בתחום אחריותכם?

  אירוע מס' 13
תלמידי כיתה ח' נכנסו לחדר מחשבים לשיעור היסטוריה באינטרנט.
השיעור היה איטי מאוד. התברר שבחדר השני מורידים תמונות וקבצי
וידאו לעבודות שונות, חלקן לבית הספר וחלקן פרטיות.
תלמידי ח' כעסו וטענו, שהורדות מאיטות את המערכת ולכן צריכות
להתבצע לאחר שעות הלימודים.
נוסף על כך אין סיבה להוריד חומר לצרכים פרטיים, בעיקר עקב פגיעה
בזכויות יוצרים.
מהי הבעיה המוצגת באירוע?

 על מי מוטלת האחריות לפתרון הבעיה?

 האם יש דברים שהם בתחום אחריותכם?

קבוצת דיון

מתוך האירועים שניתחתם:
1. הציעו סעיף לתקנון / הסכם כיתתי הקשור באירוע.

2.איזו סנקציה אתם מציעים להטיל על מי שיפר סעיף זה בתקנון / הסכם?


חברו סיסמא או סטיקר  המבטאים לדעתכם את השימוש הנכון באינטרנט.
     
          

מלא את הטופס, הדפס אותו ושמור אותו לעצמך. 
שם               
כיתה          
שם ביה"ס 
     

אני מתחייב לשמור את התחומים הבאים בנושא "אתיקה ואינטרנט" :

לשנות את מתכונת הפעילות שלי  מול המחשב
לא לגלוש לאתרים לא ראויים באינטרנט
לבחון את המקור של המידע המופיע באינטרנט, לפני שאני מתבסס עליו.
לשמור על צנעת הפרט באינטרנט
לא להעתיק עבודות באינטרנט
להקפיד ולהשתמש רק בתוכנות חוקיות
להקפיד לשמוע רק דיסקים מקוריים
לשמור על זכויות יוצרים של חומרים שאני מוריד מהאינטרנט
להיזהר בעצמי ולהזהיר אחרים בקשירת קשר ווירטואלי לא ראוי
לא לפרוץ למחשבים של אחרים
לא להציץ לדואר אלקטרוני שלא שייך לי

חתימה

 

  עדכון אחרון